träning

Idag var det dags för Ingela-träning igen.
Som förra gången jobbade vi mycket med koner och slalom och volter. Sammy var lite låst i bogarna och genom att rida små vändningar i skritt och verkligen var noga med att han böjer sig runt innerskänkeln släppte det väldigt bra.
När jag hade fått igenom detta bra gick vi över till att korta och länga travstegen, i den mån han kan såklart, han är ju bara 3. Längningarna gick fantastisk bra, vilka steg han har! Sedan skulle jag sitta ner innan jag börja korta så att han lär sig att lyssna mer på sitsen än på tygeln och det funkade väldigt bra det med. Det är inte bara Sammy som måste lära sig detta utan även jag. Vi fick båda 2 mycket beröm, igen. Alltid roligt.
Till slut gjorde vi en liten lydnadsövning- skritt på en liten volt på ca 5m sedan trav på en större volt på ca 12m och sedan galopp på en stor volt för att sedan sakta av till skritt så fort som möjligt. Att få upp honom i nästa gångart är inga problem men stoppsträckan måste kortas avsevärt. ;) Övning ger färdighet så det är bara att träna.
Nu kommer jag bara rida honom 1-2 veckor till och sedan får han vintervila till slutet av januari alltså ca 7 veckor. Det har han verkligen förtjänat.
 
Kommentarer
Myran

Gud vad roligt! :D På söndag kommer en liten fölis hem till mig! :D

Svar: Ja, verkligen. Alltid roligt att höra att man faktiskt har gjort något bra iaf.Jag läste det. Kul! Jag väntar mig ett inlägg med många kort då. :)
Madeleine

söndag 1 december kl. 18.25
http://myranmagnusson.se
Felicia

Super söt liten häst! :)
Har precis startat en ny blogg föresten, kika gärna in!
Kram

Svar: Tack. Dock är han inte så liten, närmar sig 170cm. ;)Gör det direkt.
Madeleine

måndag 2 december kl. 13.29
http://riderstory.blogg.se

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0