gårdagen och dagen

Igår red jag ett pass på Peli i paddocken. Tog faktiskt goguen till hjälp så att hon inte skulle häva sig ur formen hela tiden. Det lustiga är att så snart hon känner att den "tar emot" så ger hon sig och den bara hänger där lös. Det är det positiva med både gogue och chambon- dom verkar bara när hästen lyfter huvudet högt.
Hur som så var hon lugnt och avslappnad nästan från början. Jag värmde upp lite i skritt och trav innan jag la upp stigbyglarna. Jag red mycket på volten för att forma henne och jobbade mycket med att ställa inåt och utåt.
I skritten är min svaga vänstersida extra tydligt då hon mer än gärna flyter ut i högervarv på den öppna delen plus att baken är utanför spåret. Detta försöker jag kompensera genom att omedvetet luta mig inåt- hon flyter ut ännu mer. Så igår låg fokus på att sitta mitt över hästen och sänka vänster höft/sittben och får henne rak. Detta gick rätt bra efter ett tag.
Åt vänster har vi det omvända problemet att vi ramlar inåt men det var lättare att förbättra.
Skritten är den svåraste gångarten att jobba i men ack så nyttigt. Alla fel uppdagas direkt. Mer skritt-jobb åt folket! :D
I traven var hon väldigt fin även om hon tyckte det var jobbigt med att ställa utåt. Efter några varvbyten och växelvis ställer in och ut så räckte det med att jag vred min höft lite och vips så ställde hon om. Började då att rida tempoväxlingar och jobba så mycket som möjligt med sätet. Jag var även nog med mig själv- benen skulla var långa, tårna upp och ingen j*vla stolsits! Jag är rätt nöjd med mig då det kändes väldigt bra.
Till slut tog jag även några varv i galopp. Även där fick hon växelvis ställer inåt och utåt och gjorde det jättebra i båda varven. Sedan travade jag av henne. Det blev ett kort men intensivt pass.
Efteråt skrittade jag ut en sväng barbacka på Honey. Hon har varit ute varje dag denna vecka och tycker det är kul att få se något annat än gården igen.
Idag hade jag bara insläppet. Johanna var med skolan på Elmia i Jönköping så jag åkte dit för att överraska henne. Det var väldigt mysigt och mycket att titta på. Lantbruksmässa innebar även utställning av kossor och tjurar! annorlunda, minst sagt.
Alla ekipage, från vänster: Herman framför flakvagnen med  ...? och medhjälparen ...?, Vhilde och Faray framför griplastaren- Johanna kör och Siri är medhjälpare, Julin saxar stock med Alice, medhjälpare är Elisabeth och dom minstingar Movitz och Hauk framför gräsklipparen med Mathilda på tömmarna och Emma som medhjälpare. 
Herman framför flakvagnen
griplastaren
gräsklipparen
 
Johanna gör i ordning Vhilde
Vallhundsklubben hade uppvisning
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0