Strömsholm och avelskonferens

Då ska vi se.
I fredags åkte jag med Ticcis upp till Strömsholm. Hon ska var där nu med Johanna och var med på körhästens utbildning, samma som Sammy är med på, och lära sig att gå framför lite nya redskap.
Halvt om halvt hade jag hoppats på en rätt lugn helg men det var avelskonferens som blev anordnat av Föreningen Nordsvenska Hästen. Vi fick var med på den och lyssna på föreläsningen som hölls av Jan Philipsson. Han hade mycket intressant att berätta. Kommer skriver ett inlägg senare angående ett rätt tabu-belagd tema som jag själv har funderat på ett tag och ändrat inställning jämfört med för några år sedan.
Hur som höll konferensen på både lördag och söndag.
Innan lördagens föreläsning släppte vi ihop Ticcis med flocken i lösdriften- där Sammy är chef! Jag hoppas hon landar snart och tar över, han har tillräckligt bra självförtroende. ;)
Sedan var det föreläsning som höll på från 10 till ca 15. Vi gjorde även ett stort grupparbete (8 grupper á 10pers) med lite olika frågor angående nordsvensken men som alla pekade åt samma håll- den nordsvenska hästen måste marknadsföras mycket mer! Det är en fantastisk allround-/familjehäst som alla kan har mycket glädje i.
Efteråt åkte Johanna och jag tillbaks till huset för att käka och vila lite innan vi gjorde i ordning Ticcis och Sammy för en ridtur. Som jag har längtat efter att få sitta på min bäbis igen! Vi red till galopp-banan precis utanför slottet och tog några varv där. Första varvet var Sammy och jag före och det gick hyfsat bortsett från att han tittade till på lite stubbar osv på sidorna och sprang ömsom på innerkanten och ömsom på ytterkanten. Det såg nog rätt roligt ut och andra varvet gick Johanna med Ticcis först. Det gick hur bra som helst, att Sammy tog några glädjeskutt i fattningen gjorde inget, efter att jag bad Johanna att öka tempot lite. Sammy har rätt långa ben och behöver lite fart för att kunda galoppera ordentligt. Dessa 2 varv red vi till höger och sedan bytte vi och galoppera ½ varv till vänster. Det räckte gott och väl till Lillen.
I söndags fortsatte konferensen och då började dom i stallet. Lars-Åke Johansson från Ryasjö Hästgård skulle demonstrera hanteringen av den unga hästen och valde att visa detta med Sammy. Han var lite mallig där och det syntes på honom att han gillade uppmärksamheten- ca 90pers som stod runt honom var precis hans grej.
Att vi sen fick massa beröm för honom både från deltagarna och Lars-Åke gjorde inte saken sämre direkt. :D
På eftermiddagen var det dags för mig att åker hemåt, utan älsklingen och utan häst. Jag fick iaf sällskap av Lars-Åke. Han är ju nästan granne med oss så han fick åka med mig.
Här kommer även några bilder från helgen.
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0