tömkörning och Strömsholm

Den gångna helgen då.
I fredags kom Anni, en gammal klasskompis till Johanna, med Valle, en annans klasskompis häst, för att träna med Ticcis att bli körd i par. Dom började då såklart med att tömköra T och V vilket gick väldigt bra.
När dom 2 stod i boxarna för att vila passade jag på att rida ut en sväng på Sammy. Det blev ungefär 30min och vi travade och galopperade lite med, mest för att kolla så han inte hade glömt nåt, men han fattade på höger- och vänstergalopp utan problem.
Efteråt spände vi Valle och Ticcis för vagnen och gick ut på en tur. Det blev upp till Tokarp och köra lite i paddocken och sedan hem.
 
Das vergangene Wochenende.
Am Freitag kam Anni, eine Klassenkameradin von Johanna, mit Valle, dem Pferd einer anderen Klassenkameradin, um mit Ticcis im Zweispänner zu trainieren. Sie haben natürlich ohne Kutsche angefangen und das ging schon sehr gut.
Als V und T in der Box standen um sich auszuruhen bin ich auf einen kleinen Ausritt mit Sammy gegangen. Wir waren ungefähr 30min im Wald und sind da auch getrabt und galoppiert, nur um zu sehen ob er noch alles kann, und weder Rechts- noch Linksgalopp war ein Problem.
Danach haben wir V und T vor die Kutsch gespannt und sind eine Runde ausgefahren. Wir sind nach Tokarp gefahren, die Reitschule hier im Ort, und haben ein paar Runden im Paddock gedreht.
 
 
I lördags visade Johanna mig grunderna i tömkörning/att köra med redskap, i det här fallet harven.
Ticcis är en väldigt känslig häst och jag hade, och har fortfarande, lite problem med att ge tillräckligt fina signaler. Vändningar och bågar blir antingen för stora eller så vänder hon på en femöring, typ. Men övning ger färdighet och jag är nog inget helt hopplöst fall.
 
Am Samstag hat Johanna mir die Anfänge im Fahren gezeigt, auch mit Schleppe. Ticcis ist ein sensibles Pferd und ich hatte, und habe immer noch, Probleme, ausreichend feine Signale zu geben. Bögen und Wendungen werden entweder zu gross och sie dreht auf einem Hinterbein, oder so ähnlich. Aber- Übung macht den Meister und ich bin, hoffentlich, kein hoffnungsloser Fall.
 
 
Senare i lördags packade vi även ihop Johannas och Sammys saker och lastade Sammy för att bege oss mot Strömsholm. Det blev en lite omväg över Floby och överskottslagret där så allt i allt tog resan ca 7h. Snacka om att vi alla 3 var trötta när vi kom fram kl 00.30 i söndags.
 
Später am Samstag haben wir dann auch Johannas und Sammys Sachen gepackt und Sammy verladen um nach Strömsholm zu fahren. Wir sind einen kleinen Umweg über Floby und das Überschusslager gefahren so alles zusammen hat die Reise 7h gedauert. Alle 3 waren sehr müde alls wir um 00.30 am Sonntag angekommen sind.
 
 
Det var min helg det. Just det, åkte ju hem i söndgs också med vägarna förbi ett par kompisar för att plocka upp lite saker. Jag tror jag var hemma kl 20.30 i söndags kväll. Trött som bara den efter att ha avverkat 80mil på 1½dygn...
 
Das war mein Wochenende. Ach ja, ich bin ja auch am Sonntag nach Hause gefahren mit einem Umweg zu ein paar Freunden um einige Sachen einzuladen und mit nach Hause zu nehmen. Ich glaube, ich war ca 20.30 zu Hause. Sehr müde nachdem ich ungefähr 800km in 36h gefahren bin.
 


 

Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0