Hacke-träning

Igår blev det hopp-träning för Emelie von Essen, även kallad Hacke.
Det var en väldigt rolig träning där vi inte hoppade så högt men det blev en bana på slutet iaf där vi hoppade kombination, vattenmatta och en linje på 3 galopp-språng.
Vi började med att trava över 2 bommar på ena långsidan där vi skulle fatta galopp direkt efter. Efter några gånger bytte vi varv och sen blev det en kort skrittpaus. Vi fortsatte med att travhoppa ett kryss på andra långsidan som blev lite högre efter varje språng. Vi tog väl 4-5 språng på detta innan vi gick över till att hoppa vattenmattan. Tog den första gången i trav men det är inget han brukar bry sig om direkt. Vi hoppade hela linjen sen och då blev det räcke 3 galopp-språng oxer med vattenmatta. Sammy tog det hela med lugn och skötte sig kalas.
Till slut hoppade vi hela banan som då låg på 80-85cm. Vi började i högervarv med att hoppa krysset som då var ett räcke, snett igenom och räcke- vattenmatta, andra långsidan med ett räcke, snett igenom igen och kombination räcke- räcke och sen linjen vattenmatta- räcke snett igenom igen.
Sammy hoppade super hela träningen även om vi kom lite nära nån gång. Pilot-fel och något jag jobbar på. Annars tror jag faktiskt att jag skötte mig rätt bra med.
Hade förvarnat Hacke lite då Sammy ju hade en växtrusch för några veckor sen så jag trodde han skulle var lite vinglig och utan att ha så bra koll men ack så fel jag hade. Hacke sa att han var jättefin och att jag börjar kommer till ridning på honom. Det är inte så mycket unghäst-ridning på honom längre även om han inte orkar samla sig än i galoppen men jag skulle jobba mer på detta och utmanar honom mer.
Idag skulle Carol ha ridit ut på honom men hon blev sjuk. Och när jag vaknade efter min middags-tupplur var jag rätt risigt med så han får stå idag ändå. Jag är inte särskilt orolig att han ska bli stel eller så då han går på bete med sin bästis och dom 2 busar rätt rejält.
I morgon är det terräng-träning för Viktoria och då ska jag (försöka) ta fälttävlans-kortet. Har redan anmält till Hermanstorp den 31/8. Hamnade på reserv-listan men stod först på tur iaf och det var redan någon som har dragit tillbaka sin anmälan så vi är med.
Inga kort eller filmer från träningen tyvärr men i morgon ska Lisa följer med och fota/filma terrängen iaf.
 
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0