skoning och ändrad personlighet

Då ska vi se.
Tänkte rida ut med Sammy i måndags men då han bara gick promenader sen hoppträningen (skodde ju honom på vet-station och dom rekommenderade vila/promenader resten av veckan då han var så sulöm) longerade jag honom istället. Och vilken skillnad det var!
Han var ju rätt spänd/låst i bogarna dom senaste veckorna pga ömheten och för att det var halt och knackligt i hagen. Men detta har släppt nästan helt och hållet. Det var länge sen jag såg honom busa och på linan fick jag knappt upp honom i galopp men nu räckte det med en liten smackning och han började direkt. Han såg så nöjd och lycklig ut över att kunna springa utan ömmande fötter. Min fina pojke.
Jag hade gärna fortsatt att ha honom barfota då det är bättre i längden men pga underlaget fick han tunna sulor och det var även på väg igenom så han får ha skor nu tills det har läkt ordenligt och sedan testar vi utan igen.
I går kom det ut en hovis för att sko en annan häst i stallet och han skodde Sammy bak. Det var tur att han kunde tar honom då han faktiskt hade flera små hovbölder i varje hov. Han menade då att Sammy är rätt smärt-tålig då han inte reagerade när han rensade dessa bölder. Och jag har aldrig märkt någon ömhet bak... Men det är ju fram dom belastar mest. Efter skoningen tog vi en promenad på 45min så han fick vänja sig lite vid bakskorna. Just det- även bak var inga problem alls att sko, han var så snäll så.
Idag vågade jag mig upp i sadeln igen efter att han fick lösgaloppera i paddocken. Och j*klar vad han levde rövare! Bocka och sparka och rajsa! Bara att se honom busa igen bevisar att jag fattade rätt beslut, iaf för stunden.
Själva uteritten gick jättebra. Vi red i alla gångarter och han fattade galopp utan några som helst bockningar eller sparkar som han har gjort dom senaste gångerna. Dessutom fick han ett helt annat steg och mer schwung pga skorna.
Nöjd Sammy med mathinken
svansfläta
Hittade denna martingal på logen idag... före
efter
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0