hoppträning

Idag fick jag en hoppträning från Pernilla. Tanken var att hoppa bana inför söndagens debut.
Redan i uppvärmningen hade jag honom mycket mer och tidigare på plats än innan. Han började höja ryggen och jobba med hela överlinjen nästan direkt. Även i traven jobbade han korrekt nästan hela tiden och trots att det var jobbigt kämpade han på bra i galopp med. Ett stort steg framåt och en stor förändring sen i söndags. Det är helt otroligt hur fort han har blivit starkare och man märker verkligen att han vill jobba. Det gäller bara att inte göra/kräva för mycket redan så han blir "sur".
Vi började hoppa fram i trav på ett kryss som blev till ett stigsprång. Till slut låg hindret på 95cm som vi då rullade över några gånger i galopp.
Efter det gick vi över till långsidan där det stod 2 räcken med 4 språng emellan. Jag måste tänka på att hålla om mer med benen och inte släppa iväg honom då han har en rätt stor galopp och det lätt blir tajt med sådana distanser.
Sedan hoppade vi banan som bestod av 7 språng.
Längs ner till höger är stigsprånget som vi kom på i höger varv sedan runt till det blå-gula räcket, runda stigsprånget och tar båda räcken på vänster långsida, snett igenom (typ) till räcket med konerna sedan stigsprånget igen och en båge till det blå-gula räcket.
Allt i allt gick det rätt bra och jag är nöjd med honom men lite mindre med mig själv. Jag har den fula ovanan att släppa allt när jag blir osäker och det resulterade i att Sammy hoppade av typ ett språng för tidigt några gånger. Duktiga bäbis hoppade iaf allt utan att tveka även när vi kom lite snett nån gång eller i trav. Jag måste bara lära mig att har mer is i magen och vänta.
Hur som låg hela banan på 85cm och det kändes inte. Han hoppar så lugnt och fint och det är rätt lätt att hänga med. Vi fick tom till ett riktigt rund språng i uppvärmningen där han nästan hoppade mig ur sadeln pga all ryggverkan. Det är bara att vänja sig. :)
En trött Sammy efter dagens bravader.
Han fick gå ut utan täcke efteråt då det var hela 12!!! grader i solen. Detta tackade han mig genom att grisar ner sig direkt från topp till tå.
Nu är det snart läggdags för mig, igen.
bye
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0