dressyr, vila och uteritt

Då ska jag äntligen summera våran första lokala dressyr-tävling där vi red LC:1 2 gånger. Det var dessutom första omgången i Div 3.
Sammy skötte sig, som vanligt, perfekt. Inte mycket som får den killen ur balans om man säger så.
Första ritten fick vi 55.37% och det är jag nöjd med som debut. Pratade även snabbt med Frasse som ju är min hemma-tränare och även dömde denna ritten. Hon sa också att det var bra. Frasse har ju sett oss några gånger nu och jag har även ridit några P&R där hon har dömd så hon känner oss rätt bra nu. Den största missen i denna ritten var att Sammy fattade fel galopp en gång men annars gick det bra.
I andra ritten fick jag till ridningen lite bättre och fast Sammy var lite trött så förbättrade vi våra procent något och fick 55.74%. Här var missen att Sammy började takta 2 gånger i den fria skritten. Detta är något han gör när han är trött.
Tack vare mina duktiga lagkamrater kom laget på 2:a plats (självklart räknades mitt resultat bort ;)). Det var väldigt roligt att vara iväg med laget och vi är laddade för den andra omgången nu.
Alla kort är tagen av klubb- och lagkompisen Therese Helg.
 
Måndag, tisdag och onsdag fick Sammy vila. Det kom lite saker emellan för både Myran och mig men det gör inget för Sammys skull.
I torsdags red jag ut och då tog jag galopp-rundan. Satte på runkeeper då jag ville veta hur lång rundan är och hur mycket galopp det blev. 12,3km varav ca 6,5km galopp, utan avbrott bortsett från 2 gånger direkt efter varandra pga ett par som gick med sin hund.
Jag verkligen gillar denna runda. Det är grusväg precis hela tiden och det går lite upp och ner och svänger hit och dit så det blir fantastisk träning. Och ja, vi galopperade även nerför. Det är inga starka lutningar och då vi ju även kommer tävla fälttävlan så är det bra att träna nerförs-galopp också, dom banorna är inte platta om man säger så.
Här har ni hela rundan. Det blev galopp från 2,5km (den gråa pricken var en paus då det stod en timmerbil som blev lastad) till 9km. Sen blev det trav i ca 1km och vid 11km (grå prick igen) hoppade jag av och gick hem resten med honom. Stretchade honom ordentligt innan jag släppte ut honom till kompisarna igen.
 
Igår red jag ut en kort joggingrunda tillsammans med Bettan på sin Nimbus. Det blev lite trav och galopp utan krav och Sammy var fin. Inga stelheter eller dylikt. Han blev stretchad även efter denna uteritten.
Idag är tanken att rida igenom LB:1 för i morgon ska vi debutera det programmet på lokal-tävling.
 
Ha det
/Maddel
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0