bockningar och avbockning

Idag blev det en uteritt för Sammy och mig. Tanken var att rida samma runda med en lång galoppsträcka som förra veckan och sedan uppför en lång klätterbacke hem.
Galoppsträckan var poppis även idag och jag fick kämpa för att hålla honom i det tempot jag bestämde. Efteråt var jag rätt slut och han med. Till klätterbacken kom vi tyvärr inte då det var en elledning som hade gått av i skogen och lagt sig över vägen. Vi tar den backen en annan dag med åtkomst från andra hållet helt enkelt.
På väg hem skrittade jag en del lång och låg och där kom första bockningen rakt upp i luften som jag lyckades sitta kvar i iaf. Andra gången travade vi, även nu lång och låg, och samma här- pang så flyger han upp i luften och jag ligger på backen. Upp igen och fortsätta trava lite innan vi skritta hem resten. Väl på gården skvätter han till en gång för nånting och flyger framåt men jag satt kvar.
Allt i allt en ok uteritt men jag har lite att klura på. Jag gillar inte att behöva tar tag i honom så mycket i galoppen just nu men samtidigt känns det så där att betsla upp en 5-åring. Det finns både för- och nackdelar med att fortsätta på samma bett och betsla upp. Fundera på baby-pelham isf eller jaktkandar, detta är dom snällaste bett jag kan komma på med lite hävstång. Får kolla runt lite bland mina vänner om någon har nåt av betten så jag kan låna hem och prova först. Svårt det där, samtidigt kommer det bara var i en övergångsperiod. Jag tror att det har mycket att göra med att han blir starkare och får mer kondis nu och jag vill gärna bryta mönstret innan det går överstyr även om han inte bockar i galoppen, än!
Så, om någon av mina vänner läser detta och har ett baby-pelham (rakt eller 3-delat) eller ett jaktkandar/kimblewick i 12,5 som jag kunde få låna så vore det jättesnällt.
 
Här en printscreen från dagens ridtur, använde faktiskt runkeeper idag för att mäta rundan.
 
Kommentarer
Myran

Ajdå! Hoppas inte du slog dig!! Det räcker med en olycka åt gången ;)

Svar: Tur att det låg snö kvar på många ställen, det dämpade lite. ;)
Madeleine

söndag 22 februari kl. 17.32
http://myranmagnusson.se

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0