dags för lite update

Hann kanppt med mig själv i veckan så därav utebliven uppdatering. Jobbade som sjutton och sen skulle ju även Sammy ha sin beskärda del.
I måndags blev det tömkörning, som planerat. Det gick jättebra och han var väldigt fint på slutet. Nu ska jag försöka att få in ett tömkörningspass iaf varannan vecka.
I tisdags blev det en promenad på ca 20min.
I onsdags blev det dressyr-träning för Frasse och nu börjar det hända lite grejer. Han har musklad sig lite mer nu och fått mer styrka. Detta leder till att han testar lite mer och försöker kommer undan jobbet lite samtidigt som han inte orkar gå i en bra form särskilt länge än. Han vill gärna gå med hög nacke så mitt jobb nu är att få honom att sänka nacken och sträcka ut hela överlinjen. Han har jättesvårt för det i början av passet men på slutet och efter en del galopp går det lättare. Frasse sa även att han har svårt med samlingen då han redan från början trampar under sig väldigt bra. Detta leder till att det blir samling redan när han börjar gå på tygeln och då blir det jobbigt för honom. Hoppas jag förstod detta rätt nu. ;) Hur som var han väldigt fint på slutet även här och det är bara att fortsätta nöta.
I torsdags blev det lite löshoppning. Där var Sammy på riktigt bushumör och lurade oss 2 gånger så han lyckades smita ut från gången precis när jag släppte honom genom att göra en tvärvänding helt utan förvarning. Detta la han dock av med när hindret blev lite högre. Till slut tog han sig över 1.25m lätt som en plätt. Han kommer nog inte löshoppas högre än så då han har bra avståndsbedömning (svårt att komma fel med en bom och två hjälphinder men tror ni fattar) och även bra balans i språnget. Dom flesta språng hamnade även på film så nu väntar jag bara på att få dom.
I fredags fick han vila då jag jobbade 10.5h och var helt mosig efteråt.
I lördags var jag först funktionär på GP:n i Borås och efteråt red jag ut en sväng på Sammy. Det blev galopp på banvallen och sedan klätterbacken och en galopp till. Han har kommit på det där med att galoppera fort nu och försöker varje gång att springa fortare och fortare så jag får faktiskt kämpa en del så det inte blir hejdlöst sken. Som tur är bockar han inte utan bara drar till med nåt större galopp-språng, inga problem att hänga med iaf.
I går var jag också funktionär och sedan hoppade jag lite med Sammy. Det var väldigt bra att stå bredvid dessa stora hinder hela helgen. Jämför man dessa 1.35m/1.40m/1.45m-hinder med mina 90cm som jag började på så såg det väldigt fjuttigt ut. Tanken var att hoppa något högre än jag har gjort innan så jag byggde på en diagonalen bom-3m-cavaletti-6.5m-räcke och på den andra diagonalen samma fast med oxer. Detta gick då att hoppa som en stor 8. Till slut låg räcket på 1.10m och oxern på 1.05m. Det kändes rätt bra och jag hängde med även när vi kom lite fel in över bommen. Framsteg på alla plan så jag är nöjd.
Nu blev det ett långt samlingsinlägg men hoppas någon orkar läsa ändå.
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0