gårdagen

Jag var väldigt trött igår när jag kom hem och skulle dessutom jobba även idag så valde att slappa bara och sedan gå och lägga mig.
Lite spontant var jag med i hopp-specialen igår. Tog min bates och la under en kilpadd så den lyftes upp bak (det är där den inte passar, fram är jättebra). Sammy var glad över att få hoppa lite igen, det var nästan 2 veckor sedan han fick se hinder nämligen.
Vi började med att värma lite fritt i skritt och trav innan vi gav oss på första övningen som bestod i travbommar på båda diagonaler. Vi red i en stor åtta och började variera sitsen mellan lättridning, lätt sits och djup lätt sits. Innan vi pausade la vi även in lite galopp. Så först travbommar, sen galoppfattning och galopp genom kortsidan innan vi bröt av igen och över dom andra bommar. Sammy fattade rätt galopp alla gånger utom just allra sista, men det var nog jag som slarvade lite. Tog om den och det blev rätt. Efter några varv fick vi pausa innen vi gick på dom nästa travbommar som låg på kortsidan på ett mindre voltspår.
Samma här med att variera sitsen och hästarna skulle självklart inte bli störd av bytena. Sammy och jag tappade bjudningen lite i början när jag växlade från lättridning till lätt sits men sen fick jag kläm på det.
Ytterligare en paus och vi tog tag i galoppbommarna som låg på den andra kortsidan. Inga problem här så det räckte med 2 varv.
Sedan travhoppade vi ett cavaletti med travbom för och galoppbom efter. Den serien låg på medellinjen så man hoppade från långsida till långsida. Viktigt här var att man verkligen red rakt fram och inte fuskade och genade redan över den andra bommen. I första försöket stannade Sammy (dålig förberedelse och tempo av mig) men sen flöt det på. Han tom landade mestadels i höger galopp och det är ett framsteg då vi har haft problem med just detta.
Till slut gjorde vi en lite bana som gick i serpentinbågar. Vi började i vänster varv med travbommarn, vände upp och travhoppade cavalettin, höger varv och vänder upp på ett kryss och sedan vänster varv och galoppbommarna.
Jag är väldigt nöjd med Sammy och utvecklingen vi har gjort. Han börjar bli starkare och starkare för varje pass nu. I princip alla fattningar sitter och han tar dom på fläcken (ibland blir det nåt travsteg extra, t.ex. när han börjar bli trött). Han var även väldigt positiv och med hela träningen igenom.
 
Här syns iaf travbommarna, resten skyms lite av hästarna. Men men...
 
/Maddel
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0