uteritt, förvänd galopp och slitna brodd

Ungefär så kan man sammanfatta min hästdag.
När jag kom till stallet tog jag in Sammy så han kunde torka samt hinna äta lite innan hovis kom. Körde även ut foder i stora hagen, alla hästar höll på att svälta ihjäl. ;)
Tyvärr hade hovslagaren skadat handleden så han kunde inte sätta på skon men jag fick en ny sko iaf. Vi får se när Myran hinner slå på den.
Red sen ut tillsammans med Bettan och hennes häst. Det blev en trevlig liten runda med lilla klätterbacken och lite trav. Väl tillbaka på gården red jag lite i paddocken och började med förvänd galopp. Sammy har nu blivit väldigt säker i fattningarna så det är allt dags.
Jag började i höger varv och sen vände jag snett igenom så jag hamnade i den förvända galoppen och sen var tanken att vända snett igenom igen för att hamna rätt. I första försöket bröt han av typ i hörnet. Andra gången var jag beredd på det och drev på mer så vi klarade hela kortsidan. Tog sen samma en gång till så att det blev en stor åtta.
Bytte sedan till vänster varv och då blev det lite jobbigare. Han bröt inte av men däremot bytta han fram för att sedan byter tillbaka. I det här varvet fick jag inte riktigt till det utan att han bytte men i tredje försöket bytte han tillbaka efter 2 språng iaf så det blev framsteg ändå.
Joggade ner honom lång och låg några varv och sen gick vi in.
 
En nöjd grabb efter ett kort men bra pass i paddocken. 
 
Lite skillnad på brodden. Alla fyra var nya när jag satte in dom för exakt 4 veckor sedan. Skillnaden är den att dom nerslitna är sådana som följer med broddlådan som man kan köpa. Dom andra köpte jag lös. Jaja, nu är han utan broddar. Det kanske fryser på nån gång men jag tror ändå på att vintern är över.
 
/Maddel
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0