Vill du inte gå framåt...

... så får du backa. Ungefär så var mina tankar idag när Sammy vägrade att tar ett enda steg framåt så snart vi hade lämnat paddocken. Alltså var det bara att vända honom och backa- i uppförsbacke. Detta tyckte han var as-jobbigt, så klart, och efter några steg vände jag igen och då gick det alldeles utmärkt att gå framåt. ;)
När han väl var igång åt rätt håll pinade han på i frisk tempo. Idag mötte vi ingen räv men däremot plogbilen (som var en traktor) och den var läskig! Som tur är stannade föraren så jag kunde i lugn och ro lotsa förbi Sammy. Det tog några minuter då han stannade, backade, försökte vända osv men till slut smög han förbi och vet ni vad? Han överlevde. :D
Det blev en längre runda än igår med lite mer trav och den långa klätterbacken upp. Inget att leka med när man rider barbacka och hästen dessutom försöker kasta sig uppför. Det sved rejält i låren när vi kom upp.
Kände idag skillnad när jag travade iaf. Vågade mig på längre sträckor än igår samt red lite mer framåt. Speciellt efter backen kom han ner mer med nacken och ryggen kom upp så det var lättare att sitta på honom. Jag kände även väldigt tydligt när jag inte satt mitt på. Detta kommer nog bli bra. Tänkte försöka att rida barbacka iaf en gång i veckan. Och även rida lite mer utan stigbyglar.
I morgon blir det uteritt och Myran ska följer med. Ska bli skoj.
 
Avslutar med ett kort på Sammy precis innan han får gå ut i hagen igen.
 
/M
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0