att nedvärdera sig själv

Udda rubrik idag men det är något jag har funderat ett tag på att skriva nu.
Jag är en människa som gillar att ställa upp och hjälpa folk i min omgivning. Detta är extra-lätt när det är någon man gillar och kanske inte lika lätt/kul när man tycker lite mindre om personen som frågar. Dock är jag inte den som brukar säga nej iaf.
Sen kommer vi till den punkten där den andra personen tackar en, vad säger man då? Jag svarar oftast "Det var väl inget" eller "Det var så lite så" och väldigt sällan svarar jag "Varsågod". För mig var det då kanske inte så mycket att göra, jag menar, kolla till någon hund när jag ändå går förbi eller tar in en häst till när jag ändå hämtar min egen, det tar ingen extra tid från mig. Men personen som frågar kanske är iväg och slipper på så sätt stressa för att hinna fram i tid eller håller på med något annat viktigt/viktigare och det blir ett störningsmoment att avbryta för att fixa den där lilla saken.
Varför svarar man då oftast på ett sätt som förringar ens egen insats? Jag kan bara tala för mig själv men jag vill inte verka arrogant eller dylikt om jag skulle svarar något annat.
Det kan nog ha lite att göra med att jag innan inte blev uppskattat på samma sätt som jag blir nu. Min hjälp togs för given och ansågs vara normal eller vara en "betalning" för en annan tjänst. Även nu är det tjänster och gentjänster om man nu vill uttrycka det så men på en helt annan nivå. Det känns rätt bra (får man ens erkänna det i mellanmjölks-Sverige? ;)) att blir uppskattad och får tack i princip dagligen av människor jag tycker om och som även tycker om mig, människor som inte tar mig för given. 
Jag börjar inse att jag har ett visst värde för andra och att även min tid är värd nånting. Det kostar inget att tackar någon när den har ställd upp eller säga "Det är så kul att ha dig här" eller något liknande. Alla behöver få höra emellanåt att dom behövs eller att man lägger märke till deras insats/hjälp. Om man tar sådant för given, det är då det börjar skita sig och folk tappar lusten/intresset/glädjen i att ställa upp.
Utnyttjar man andras godhet/snällhet och bara kräver kräver kräver utan att säga tack så får man skylla sig själv när man till slut står ensam.
 
Det här blev lite rörigare än jag hade räknat med men jag ville ändå skriva av mig lite.
 
Hörs
/Maddel
Kommentarer
Myran

<3

fredag 19 juni kl. 08.28
Anonym

Bra skrivet tycker jag!!! Känner dessutom igen mig....!!! 😊

Svar: Tack. :) Det är nog, tyvärr, många som känner igen detta fänomen. :/
Madeleine

fredag 19 juni kl. 15.02

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0