bra hovar kommer inifrån

Idag var det dags för Sammy att får nya skor. Han lyckades ju att trampa av sig en framsko för ca 3 veckor sedan som snälla Lena slog på, bara 2 dagar senare drog han av sig den andra framskon. Även den satte Lena på. Och ytterligare några dagar senare drog han av sig första framskon igen. Detta har dock inte det minsta att göra med slitna skor eller dåligt utfört arbete utan det beror på att Sammy växer, igen. Han är lite bakhög igen så det lär ryka lite skor här och var den närmaste tiden. Boots på vid ridning!
Hur som var det inte detta jag ville skriva om utan om själva kvalitén på hans hovar.
När Jens började sko Sammy för drygt ett år sedan var hans höger bakhov sne och flöt ut på sidan. Idag var han i princip rak.
Sammy hade även lite problem med hålväggar dock var det inte så illa att dom gick sönder. Jens sa bara att han kände att sömmen inte riktigt tog så hoven var mjukare där helt enkelt. 
Sulömhet var också ett litet problem men inget som märktes av iaf.
Idag hade han inte en tillstymmelse till hålvägg och när jag nämnde att Sammy inte var det minsta öm i framhoven trots att han har gått utan sko i ca 2 veckor upptäckte vi att han har fått tjocka och starka sulor. Så var inte fallet vid förra skoningen.
Hur kommer det sig då att han har det nu? Hovar tar lång tid att växa, ca 1 år från kronranden när till bärytan. Sammy kom in från betet i slutet av oktober och går sen dess på fri tillgång hösilage med perfekta värden. Trots att det bara är 5 månader så har det hänt mycket med hans hovar, och endast positivt. Hans hovar är så bra nu att vi nog kommer dra av skorna nästa gång då han sen ändå ska få några veckor sommarlov.
Jag kommer alltid förespråka en noga uträknat foderstat baserat på så mycket grovfoder som möjligt. Det enda extra han får är vitaminer (i pelletsform) då dessa inte är farligt om det blir för mycket medans en brist kan påverka hela hästen.
Allt i allt ville jag bara få fram hur viktigt det är med en balanserad foderstat som innehåller allt. Och att man inte behöver ge en massa kraftfoder och/eller tillskott. Har hästen dåliga hovar t.ex. kolla över fodret: får den allt den behöver eller är det brist på nånting? Det mest optimala är att ha analys på sitt hö/-silage så att man får riktvärden iaf. Även jag har fodrat oanalyserat silage i många år och hade förmodligen kunnat spara många tusenlappar bara genom att få reda på om min häst verkligen behöver kraftfoder. Oftast rubbar kraftfoder nämligen balansen och då blir det fel.
Citat från Jens: "Vad du än ge honom, sluta inte."
Så, summan av kardemumman: Sammys hovar har aldrig varit så fina som nu även om dom inte är perfekta, än. Och detta helt utan tillskott och andra konstiga påhitt.
Jag avslutar här med en bild från lördagens träning. Här ser ni även bootsen jag använder vid tappsko. Funkar toppen och jag tränar bekymmerslöst även hoppning med den. 
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0