oj oj oj

Ungefär så kan man beskriva dagens hoppträning. Sammy var stark och dragig, vi gick på 3 galoppsprång där det skulle ha varit 4 och det bästa var att jag nästan ramlade av. Vi tar det från början...
Efter att vi hade värmt upp i alla gångarter travade vi på en stor volt och skulle sedan lägger en mindre volt runt ett räcke- med fokus på raka hästar som vänder för ytterhjälperna. Låter enkelt, är dock svårt. Sammy har rätt lätt att flytta bogen i skritt men i trav och galopp blir det genast mycket svårare. Vi fick dock till det till slut även om det var långt ifrån perfekt. Detta gjorde vi då i båda varv och sedan även i galopp.
Sen började vi hoppa och då hade vi endast 2 linjer som var snett igenom båda 2. Första linjen var räcke-räcke med 4 galoppsprång och den andra var plank-oxer med 3 galoppsprång.
I början låg ett räcke och plankan bara på marken så att vi kunde rida igenom stöden utan att hoppa. Vi hoppade räcket i höger varv och sedan hela fyrkanten runt för att hoppa oxern. Efteråt blev även räcket och plankan till hinder och vi hoppade samma en gång till. Sammy fick upp en rätt bra galopp och då kom jag inte till att bromsa upp så vi tog den linjen räcke-räcke på 3 (visserligen jämna) språng. Planka-oxer gick bra direkt med 3 iaf.
Min nästan-avramling kom när jag skulle hoppa oxer-planka: Sammy tog av rätt stort så redan då tappade jag balansen och sen snubblade han även till så jag låg på halsen och höll på att glida av. Som tur är fortsatte han rakt fram innan han saktade av annars hade jag fått markkänning. Det var bara att sätta sig upp och göra om- göra rätt.
Till slut hoppade vi alla linjer från båda hållen så att det blev 2 stora åttor. Här skulle jag verkligen försöka att räta upp mig och fånga upp honom så jag fick mina 4 språng från räcke till räcke. Detta fick vi då göra om 3-4 gånger innan jag faktiskt lyckades.
Som jag skrev ovan har Sammy börjat att bli stark och dragig och halvhalterna/förhållningarna gick inte riktigt igenom. Detta är även en styrke-sak hos mig då jag inte orkar att sitta emot när han blir så och då blir det bara värre. Nästa gång jag rider blir det att nöta övergångar/tempoväxlingar med fokus på snabba reaktioner. Formen får jag strunta i så länge han reagera quick quick. Jag vill inte sitter och hänga i munnen på honom utan han ska reagera på lilla minsta.
Efteråt fick han sina vitaminer och fick sedan gå ute naken ett tag. Jag bytte även hans täcke så nu går han med ett ofodrat regntäcke.
 
 
/Maddel
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0