privat-träning

Då var dagens träning för Frasse avklarad. Egentligen skulle jag ha ridit med en till men hennes bil gick sönder och därför kunde hon inte komma. Privat-träning för mig istället, inget mig emot.
Idag låg mycket fokus på övergångar både upp och ner och att Sammy skulle behålla framåtbjudnigen och formen och jag fick jobba med att ge efter på innertygeln i samma sekund som övergången sker.
Vi började med att rida på volten och bara får honoim att ge efter framåt-neråt och höja ryggen. Detta går mycket bättre nu än för 2 veckor sen så det har hänt en del. När det kändes bra i båda varven började vi med övergångerna trav-skritt-trav. I början tog det rätt lång tid efter avsaktningen innan vi kunde sätta igång i trav igen men det blev bättre och bättre ju längre vi red. Allt gick ut på att vi till slut kunde sakta av, skritta ca 6 steg och sedan trava igen.
Samma tänk gällde trav-galopp-trav och där blev det även lite extra-jobb med fattningarna då jag gärna lutade mig framåt precis innan fattningen och då blev det ju inte så bra. Efter några fattningar hade jag fått kläm på det också och det blev genast en annan kvalitet. Just i galoppen fick jag också jobba på att räta upp honom och får med inner bak i svängarna. Detta blev lite jobbigt för Sammy och han gjorde lite bocksprång här och var.
För att checka av alla övergångar red jag sedan på stora mittvolten och Frasse bara ropade gångarten jag skulle rida i. Detta funkade ypperligt även om både Sammy och jag började bli lite trött.
Allra sist red vi några punkter ur LC:1-programmet så som den fria skritten med att korta tyglarna och sedan trav och galopp. Här har vi problem med att Sammy börja stressa lite så snart jag korta tyglarna och kör upp huvudet och nästan börja takta. Efter några gånger där jag gav långa tyglar och kortade och långa tyglar osv var han mer avspänd iaf.
Även halten när man vänder rakt över kollade vi på. Här har jag det problemet att Sammy tar ett steg bakåt så Frasse tipsade mig om att skritta några steg innan halten. När vi provade det gick det mycket bättre och vi fick till en godkänt halt.
Att skritta några steg är ok i LC-programmen och ger inte avdrag så jag är väldigt tacksam för just det tipset. Andra tips jag fick var t.ex. att jag skulle börja trava innan hörnpasseringen för att få igång traven bättre och sedan fatta galopp direkt vid bokstaven. Detta för att får så mycket tid som möjligt att förbereda mittvolten. Avsaktningarna skulle jag också göra i hörnen så att jag kan tar hjälp av ställningen i själva hörnet.
Jag fick även en lapp med lite hemläxor som jag ska träna på lite extra. Allt i allt en bra träning med lite nya saker att träna på ny.
I morgon blir det Pay & Ride där jag rider igenom LC:1-programmet 2 gånger, första gången med muntlig kritik och andra gången får jag protokoll. Jag hoppas på att förbättra mina procent från för 4 veckor sedan.
Nu är det dags att lägga sig.
 
Bye
/Maddel
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0