Ljuslingsbacken

I torsdags var jag ju iväg på en startfälttävlan på Ljuslingsbacken. Det var väldigt roligt och precis lagom nivå just nu.
Dressyr-programet var ryttarmärke 2 och det var inga konstigheter. Efter ritten fick man ett skriftligt omdöme (utan poängsättning) och domaren sa även några ord. Hos oss var det ju det vanliga- Sammy är spänd i programet. Men vi fick även en del positivt: jag kunde utföra alla rörelser precis där dom skulle var, han var väldigt fin i den fria skritten och sista halten blev riktigt bra. Just spändheten jobbar jag redan med (mot) så det är bara att fortsätta nöta.
Hoppade fram direkt och här blev han pigg och "brallade" lite efter första språnget men annars skötte han sig. Tog bara ett språng på varje hinder och gick sedan in på banan direkt. 60cm var höjden och vi tog oss runt utan problem.
Efter hoppningen gick jag till transporten och lastade, sedan bytte jag om och bytte schabrack på sadeln samt bett på tränset. Lastade ut igen och alla skydd och boots åkte på. Jag hann precis i tid till terrängbanan och visningen så vi skrittade runt banan och kunde visa alla hinder samt vada genom vattnet innan starten. Detta tyckte jag var väldigt bra framför allt då vi inte har varit på en terrängbana än i år.
Hoppade fram på 2 stockar och sen begav jag mig till starten. Sammy blev väldigt pigg och på här men skötte sig bra. Vi fick 2 stopp som båda kom något oväntat på vanliga stockar medans han hoppade diket utan att tveka. Jag höll även på att ramla av vid det andra stoppet men kunde som tur är rädda mig tillbaka i sadeln och fortsätta. 
Även här fick man en muntligt genomgång av sin runda men här var det tråkiga att han bara sa "det här och det här måste du träna/ändra på". Inte ett enda ord om det som var bra /positiv.
Självklart är det bra att veta vad man måste träna på, det är inte det. Men man behöver även få höra vad som var bra. Jag tänker på alla barn/ungdomar som var med, fick även dom bara höra det negativa?
Jaja, hur som så fick man ett diplom och plakett efter genomförd tävling och det var ju kul.
Nu hoppas jag på att det kommer anordnas lite pay & cross här trakten så vi kan träna lite mer innan vi ska tar tag i våran nästa debutant.
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0