2 uteritter/trim och en vilodag

Hej på er
I söndags red jag ju med Sammy bort till grusplanen. Trim stod på schemat och träna lite fattningar. Men först jobbade jag på att kunna ställa honom till höger. 
Jag har alltid haft svårare för att ställa och böja Sammy till höger men just nu är det löjligt svårt. Att böja honom går väl hyffsat ok men att ställa i endast nacken är näst intill omöjligt- halsen är spikrak och rumpan flyter till vänster men i nacken händer det ingenting. När jag flyttar tillbaka rumpan så åker bogen iväg/ han blir som en banan med högersväng. Ska nog boka kiropraktor till honom och kolla upp detta.
Som vanligt blev det bättre på slutet men det släpper aldrig hel. Fattningarna funkade bra iaf, både från trav och sedan även från skritt. Några gånger kom hela fattningen bakifrån och han kunde även behålla formen och då nöjde jag mig sedan och joggade hemåt igen.
Igår fick han vila och bara var.
Idag blev det en tur till grusplanen igen men med ett annat tänk på vägen dit. Redan när jag red iväg började jag, på lång tygel så klart, att ställe både till höger och vänster. Det var något bättre till höger redan från början men fortfarande stor skillnad mot vänster. Däremot kryper han in långt bakom lod när jag kräver höger-ställning. Han krullar ihop sig rejält då han tycker det är jobbigt och försöker på så sätt att komma undan. I detta läge lyfter jag handen och skänklar på så att han kommer fram med nosen igen.
När vi väl kom till planen travade och galopperade jag lite. Även i traven var han lite lättare att ställa och böja men samma problem med att knäppa av/ krulla ihop sig. Till slut travade jag honom på halvlånga tygler på en stor åttvolt och ville bara att han går med sänkt nacke men utan att krulla ihop sig. Efter några åttor gick det bra och då red vi tillbaka.
Mycket jobb men det kommer bli bra  i sinom tid.
I morgon blir det hoppträning för Felicia, det ska bli kul.
Ha en bra kväll
/Maddel
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0