häst gånger 4 på 2 dagar

Så kan man summera lördagen och söndagen.
Igår var jag ute med Sammy i sällskap av Bettan och Nimbus. Vi red en av favoritrundorna där vi även tog en liten galopp. Sammy skötte sig super medans en annan häst tyckte det var lite väl kul. ;)
 
Efteråt blev det dressyr-träning för Myran och jag fick rida fina Talisman igen. Jag red först igenom LC:2 för henne då det är det programmet jag tänkte rida med Sammy nästa gång vi ska iväg. Det gick väl rätt ok men jag hade inte riktigt fått igång galoppen på Talisman. Efter lite byten och diverse andra övningar var det mycket bättre och en bättre känsla igenom programmet infann sig direkt med. Sedan blev det lite mer bytes-träning men jag avstod från serie-bytena då jag kände att jag inte hade tillräckligt bra koll änn och förmodligen hade varit för långsam i min hjälpgivning. Talisman är en väldigt rolig häst att rida, speciellt när man får igång honom och verkligen mellan hjälperna. Jag gillar att rida honom och det det gärna oftare.
 
Idag hade vi dressyr-tävling i stallet och Myran och jag tränade innan för domaren aka Frasse. Sammy fick var med för första gången på många månader och kändes lite små-taggad.
Vi tränade egentligen bara på en enda sak men det gav oss huvudbry så det räckte och blev över- rida genom hörnet och bibehålla ställningen på långsidan för att sedan gå in i volten och avsluta långsidan med bibehållen ställning. Låter enkelt, är det INTE! Att det ska var så satans svårt att mjukna/släppa efter på innertygeln?!? Sammy blev väldigt fint av denna övning när jag väl drev med innerskänkeln till yttertygeln och slutade att plocka med innerhanden. Vi red övningen i både trav och galopp och det var svårare i höger-varv för oss. Detta är inte så konstigt då skadan satt i höger framhov. Allt i allt är jag väldigt nöjd med träningen och speciellt Sammy som känns väldigt fin trots att vi inte har jobbat ordentligt så mycket sen igångsättningen.
 
Till slut anmälde jag mig lite spontant till tävlingen och det blev LC:1 på Talisman. Han var redan uppvärmd då han redan hade gått en klass så det var bara att få igång galoppen och sedan var vi redo.
Allt kändes jämn och fin och bortsett från att han gick på 4 spår typ i första fattningen då jag tog i för mycket med ytterskänkeln blev det inga större missar och vi slutade på 67%! Första gången överhuvudtaget att jag rider något program över 60% så jag är mer än nöjd. Kul att få starta en så pass välutbildat häst och inte bara min lilla odåga. ;)
Här några bilder från dagen (procenten på protokollet stämmer inte!)
 
Kommentarer
Myran

Snyggaste protokollet ever! haha!

Svar: hehe
Madeleine

söndag 27 mars kl. 22.56

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0