hästbytarlektion nr 2

Igår var det dags f'ör andra passet med TTTR och även denna gång bytte vi hästar. Temat var igen att kunda rida varje häst i form i skritt och trav och behålla formen i övergångerna.
Jag började på Repooc Ecila, ett halvblod på ca 160cm som jag har ridit flera gånger, speciellt i hoppning. Trevlig grabb som dock tyvärr var lite ojämn så han fick gå ut i hagen rätt fort och jag bytte till Tiara, ett litet halvblod på hela 148 cm. ;) Jag tror det är 5 år sedan jag red henne 1 gång på en provlektion. Jag hann känna in henne lite i både skritt och trav innan det var dags att byta men det lilla kändes ändå rätt ok. Hon har en tendens att bli för snabb i sin takt så jag jobbade med att sänka takten så hon kunde behålla formen. Detta funkade rätt hyggligt och jag tror att det hade gått ännu bättre med lite mer tid.
Nästa häst på tur var Naxos, en tysk ridponny som jag red 1 gång för 2½ år sedan- och det gick åt helvete. Jag ramlade av 2 gånger i loppet av 10 min och efter andra avramlingen hoppade jag inte upp igen. Myran tyckte dock att jag skulle rida honom och få en revansch och den planen gick hem.
Ryttaren innan mig hade redan gjort ett bra förarbete så han kändes väldigt trevligt nästan från start. Jag fick till en bra arbetsform på honom och kunde även lägga ner honom i formen. I övergångerna var han rätt stadig även om han tippade lite i formen ibland och kom lite bakom hand.
Sammanfattningsvis var jag nöjd igen med hela lektionen. Jag har även en check-lista med saker jag ska få ordning på, just nu är det 2 punkter jag kommer jobba med varje gång jag rider: akta händerna så jag inte trycker ner dom och upp med blicken! Om hästen försvinner under mig så känner jag det. ;)
Nu ska jag checka ut, strax dags för sängen så jag är utvilat inför i morgon och final-dagen på EM i Göteborg.
God natt
/Maddel
 
min snygging står för dagens bild
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0