dag 3 done

Då var tredje och sista dagen gjort på dressyrkursen. Och vilken "revansch" det blev...
Redan i uppvärmningen tänkte jag medvetet på att slappna av i axlarna och andas även i traven. Jag kunde behålla formen redan från början och Sammy var med mig hela tiden.
Vi jobbade på samma sätt som igår- skänkelvikningar ut med långsidan i både skritt och trav och dom flöt på ännu lite bättre än igår. Dessutom skulle jag sitta ner i traven och det gick! I måndags hade jag inte en chans att komma ner i sadeln pga spänningar som jag dessutom överförde på Sammy men det var en rejäl skillnad idag. Visst skumpa jag lite mer än nödvändigt men om jag bara förblir avslappnad, tänker på axlarna och trampet i stigbyglarna så är det mycket bättre, jag kan behålla rundheten och formen på Sammy vilket medför att jag kan sitta ner lättare och börja svinga med. Även vårat svagare högervarv gick lättare idag när det gäller böjning och ställning.
Och galoppen- det går inte att beskriva i ord hur mjuk han är där. Jag bara sitter med ett stort flin och njuter! Han går liiiite ur formen för mig direkt i fattningen men när jag väl får till timingen med eftergiften kommer detta lösa sig. Sedan räcker det med en liten kramning i tygeln för att han ska samla sig. Även idag gjorde jag några avbrott till skritt och dom blev ännu lite bättre än igår.
Summa sumarum- inget snack om att jag sla sälja honom och köper en lättare häst, sköter jag mig i ridningen så är han lätt även för mig.
Planen fortsättningsvis är att träna hemma själv och då ska jag träna 2-3 dagar efter varandra dressyr då han blir bättre för varje dag. Sen går det ju att träna på vägarna med så även dom dagar jag rider ut är det fokus på formen och detta avslappnade.
 
Hur snygg är han inte? Nu blir det att vänja sig vid min egna dressyrsadel och det har jag redan börjat med då jag red ut en sväng på Ophelia efter träningen. I morgon ska Sammy ut på en skrittrunda och även då tar jag dressyrsadeln.
 
Nu får ni ha det så bra
/Maddel
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0