hopp-träning igen

Idag var det dags för hopp-träning igen, denna gång för Petra Odelbergh som äger gården. Pga värmen tränade vi kl 8 men det började ändå bli för varmt redan.
Efter att vi värmde upp självständig i alla gångarter började vi med första övningen som bara var 3 travbommer på en rätt liten volt.
Efter några varv åt båda håll la vi till en fattning, vi red här i vänster varv, och fortsatte till en 3-studs. Sedan byggde vi på med ytterligare en 3-studs 6-7 galopp-språng efter den första, på en båge. Sammy drog lite efter första studsen så svängen första gången blev inte så bra men han räddade situationen, tur han är kvick i benen.
Och vi byggde på med ett räcke efter andra studsen som stod på kortsidan och hoppades på en volt. När vi hade hoppad detta utökade vi med 2 oxrar på långsidan där det var 4 galopp-språng emellan.
Efteråt red vi en linje räcke-oxer där räcket stod på medel-linjen och sedan böjd spår till oxern på långsidan. Här skulle vi själv se hur många språng som blev lagom. Dom första 2 ryttare fick det trångt på 5 språng så jag satsade på 4 och det stämde perfekt. Därefter skulle vi tar denna linje och räcket på kortsidan på volt. Här sneddade jag en gång lite för mycket på bågen så att Sammy tog det på 3 språng, det gick det med men var inte riktigt meningen.
Sen hoppade vi en liten bana där vi började med travbommarna, linjen räcke-oxer, räcket på volten och båda 3-studs och avslutade med långsidan neråt. Här började Sammy bli väldigt pigg igen och blev stark men ändå lättare att tygla än förra veckan. 
Sedan testade vi några andra linjer med och det var första studsen och båge till oxern- här blev det 6 språng och sedan andra studsen och båge till den andra oxern på 4 språng. Här var Sammy väldigt lydig så jag tom fick rida lite framåt dom 2 sista språng.
Till slut hoppade vi en liten bana till- travbommarna, räcke-oxer på 4 språng, räcket på volt och sedan bara runt till långsidan och oxer-oxer på 4 språng. Och där blev Sammy stark igen och drog precis innan oxern så jag skulle ta om den och tänka på att ta travbommarne om han var på väg att dra igen. Nu red jag hela vägen och hade planerat att ta bommarna men han låg kvar och lyssnade så det var bara att fortsätta och det flöt på hur bra som helst.
Mycket nöjd avslutade jag där och red hemåt.
 
Här har ni travbommarna och första studsen.
 
Och här är resten av banan...
 
Sammy fick rulla sig i paddocken igen efter träningen. Såååååå skönt.
 
I morgon blir det lite dressyr-trim för honom. Då har jag även Pheli så hon ska få komma ut.
Ha det
/Maddel
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0