ööööööövergångar

Oj oj oj vad Sammy och jag red övergångar idag, 110 för att var mer exakt. Eller egentligen blir det ju närmare 220 när man räknar in alla igångsättningar med!
Jag började med att skritta runt gården som uppvärmning, detta tar ca 5min. Sedan började jag direkt med skritt-halt i båda varven och efter dessa blev det trav-skritt övergångar. Efter en liten skritt-paus gav vi oss på galopp-skritt och direkt efter körde jag galopp-trav-halt. Till sist gjorde jag uppridningar i galopp och halt vid X, bytte varv och uppridning igen, här blev det bara 5 i varje varv men det var absolut tillräckligt.
I alla övergångar och igångsättningar var jag noga med formen, han skulle var på tygeln och även vara rak. Känslan var bra och jag skulle vilja påstå att vi ändå lyckades till 70-80%. Några gånger slog han upp huvudet lite i fattningen, några gånger spände han till i övergångerna till trav men inte alls lika mycket eller länge som förr. Jag var även noga med att sitta ner, slappna av i axlarna och andas. 
Halterna från galopp blev rätt ok, dom blev på punkten jag hade tänkt men lite sneda dock är detta en träningssak.
Något jag är väldigt nöjd med är att jag fick till några riktigt bra avbrott från galopp till trav där jag drev lagom mycket och han bara fortsatte trava utan att slå upp huvudet och jag kunde sitta ner utan problem.
Nu hoppas jag på träningsvärk i morgon eller på torsdag annars har jag gjort nåt fel. 😉
 
Lyckades flytta nosen ur bilden, suck.
 
Ophelia fick sig en långtur på nästan 1,2 mil med massa skritt. Det är nyttigt för henne då hon gärna stressar upp sig i trav och galopp.
 
Kort från för några dagar sedan när jag skrittade ut i dressyrsadeln.
 
I morgon ska jag till tandläkaren på morgonen och tänkte rida direkt efteråt. Med Sammy tänkte jag rida program och Ophelia får sig en uteritt igen, eller kanske får hon gå lite över bommar, jag får se vad jag känner för. Och på eftermiddagen har en kompis hyrt både bilen och släpet (och mig) så jag följer med till Kungsbacka på pay and jump. Efter gårdagens hoppning är ju väldigt sugen på att starta nån själv men jag tror jag ska hoppa honom några gånger till.
Ha det gött
/Maddel
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0