fredag den 13/9-2013

Jag är inte vidskeplig i vanlig fall men... läs själv.
Tanken var att jag skulle med Pheli till klätterbacken som jag nämnde i föregående inlägg.
Redan när jag red från gården började hon maska lite och ville inte svänga höger utan vänster dock gav hon med sig efter lite övertalning. Sedan red vi ner till spåret över en mindre men rätt brant backe. Man måste genom en stoooor gångtunnel direkt i början för att kunda börja trava. Pheli kan krångla lite där ibland men hon har ändå alltid gått framåt.
Men inte igår. När hon stannade skänklade jag på henne och la även spöet på bogen (hon bryter alltid ut med vänster bog då detta är min svaga sida) och detta resulterade i att hon började backa istället. Jag hade redan bestämd mig för att vända henne och backa igenom tunneln (det funkar alltid) men då försvann redan baken på henne.
Det går en liten bäck under vägen där som fick en underföring som jag faktiskt aldrig har tänkt på. Det var 2m rakt ner och där föll Ophelia och jag.
På något sätt lyckades hon snurra runt så jag hamnade 1m ifrån henne medans hon landade rakt på ryggen precis ut med väggen i slänten. Jag reste mig direkt och efter några sekunder försökte även hon komma upp. Detta ledde till att hon gled nerför och hamnade halvt på sidan men fortfarande på ryggen och tygeln mellan frambenen. Jag lyckades lugna henne så pass att jag fick trasslat ut tyglarna och kunde tar dom över huvudet på henne. När jag hade lyckats med det smackade jag på henne så hon skulle resa sig. Efter några försök, där hon smällde huvudet i väggen några gånger då hon var så nära, kom hon äntligen på fötter. Det var en del stora stenar där som var rätt slemmiga så det var svårt för henne att få fotfäste.
Ner vi kom upp igen kollade jag igenom henne direkt men såg inte mer än mindre sår på vänster sidan av huvudet och några mindre sår på vänster fram- och bakben. Vi gick hem direkt och väl på gården tog jag av alla grejor och longerade henne i båda varven för att kolla om hon var halt- det var hon inte fast det såg ut som om hon skulle bryta benen av sig i sina försök att komma upp. :(
Sedan duschade jag av henne direkt och såg då ett sår på käkbenet som verkade lite allvarligare. Ringde först Carol och sedan till Svenljunga. Jag fick komma dit direkt och Pheli blev sydd med 7 stygn. Jag fick även smärtstillande med som hon ska få några dagar nu.
Som tur är hade jag, för en gångs skull, benskydd på henne runt om då jag ju skulle galoppera klätterbacken upp och det ändå är rätt ojämn mark där
Jag klarade mig med några blåmärken och sadeln fick 2 revor som behöver lagas. 
Detta kunde har slutat riktigt illa men jag hade en väldigt duktig skyddsängel med mig!
 
Kommentarer
Johanna

Säg åt mamma att kolla om hon kan få sadeln ersatt av häst- eller hemförsäkringen... Eftersom den ju var i nyskick...

Svar: Det tänkte hon faktiskt kolla upp... :)
Madeleine

lördag 14 september kl. 19.19

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0