träning för Ingela

Ja, träningen då.
Hela lektionen gick ut på att lossa Sammy i bogarna där han var väldigt spänd och låst. Förmodligen pga att han har gått och spänt sig i hagen när det var halt nu dom senaste dagarna. Han trampade inte heller under sig lika bra med vänster bak som med höger.
Det blev mycket volter, både stora och små, samt serpentiner/slalom på alla möjliga ställen i ridhuset. Då det var väldigt jobbigt för honom så protesterade han väldigt mycket genom att kasta med huvudet, sparka mot skänkeln och även en del bockningar.
Jag fick kämpa rätt bra för att få honom att böja igenom och verkligen följa det ledande tygeltaget med hela halsen och även kroppen. Vänster varv var jobbigast då detta är min svagare sida och då har det även blivit Sammy svårare varv.
Vi började alla övningar i skritt och gick sedan över till trav. När han började släppa lite tog vi galopp åt båda hållen och då var han faktiskt mer i luften än på marken. Han har rätt mycket åsikter får man ju säga.
Som sista övning gjorde vi 8-volter på halvlånga tyglar i kort trav där jag satt ner. Och DÅ började det verkligen släppa och han blev kanon-fin. Han började bära sig själv några steg i taget och böjde igenom hela bålen. När vi hade gjort några åttor utan tjafs/bråk så avslutade vi.
Allt i allt en bra lektion trots protesterna. Det  var första gången jag krävde mer av honom i form av att börja bära sig och det är bara förståeligt att det blir protester när det tar emot.
När vi kom hem fick han mat och täcke på sig och fick sedan gå ut till dom andra igen.
Nu ladda vi för Anna-träning om 2h. Jag kommer tar det rätt lugnt med honom då han säkert har lite träningsvärk efter igår.
Mitt hjärta efter träningen.
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0