den där rakriktningen

Att rida rakt före och efter ett hinder är inte så lätt som det låter.
Idag fick jag en lektion av Pernilla och vi jobbade endast på just detta.
Började rida fram och försökte att få honom låg i nacken och även att skritta och trava lite lugnare. Både Sammy och jag vill gärna skynda framåt men då orkar/hinner han inte riktigt med. I skritten går det redan riktigt bra och han orkar rätt länge att bära sig själv medans det är lite jobbigare i traven. Men han försöker alltid och jag kan pressa honom lite till för varje gång. När han fick ett jämt och bra stöd i handen började vi med övningen.
Först hade vi framme 4 travbommar med koner både före och efter och 2 bommar som jag skulle rida igenom. Redan i svängen (vi började i vänstervarv) gällde det att få koll på ytterbogen så han inte flöt ut. Det blev lite sned då han drog till vänster men efter några repetitioner blev det riktigt bra. Sedan bytte vi varv och då var det lättare direkt.
Sedan bytte vi tillbaka till vänstervarv och 2 bommar blev upplagda så att det blev ett litet kryss. Alla koner stod kvar och även dom 2 bommar som passage fick ligga kvar.
Även nu drog han lite till vänster men det var lite lättare att korrigera nu. Vi höjde krysset 2-3 gånger och till slut låg väl sidorna på 1.20m(?). Det blev nästan en avsittning då han en gång trampade på en bom och drog till höger så han hoppade vid sidan av stödet där det var som högst (innan vi höjde som högst dock). Jag landade på halsen och är väldigt glad för att han inte tog chansen och började bocka. Gör om gör rätt så vi fortsatte bara och det gick bra.
Sedan fick han skritta lite och pusta innan vi rullade på i galopp.
Här blev svängen till hindret jobbigast men till slut fick jag med bogen även här. Han hoppade riktigt trevligt och bara jag ge f*n i att störa honom så kommer han i princip alltid rätt.
I veckan kör vi en träning till och på söndag är det dags för våran debut.
Sammy låg ner samtidigt som han åt när jag kom till stallet
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0