dressyr idag

Idag trimmade jag lite dressyr igen. Själv tyvärr men det kändes bra ändå.
Jag skrittade ut en sväng först samt började jogga lite på grusvägen. Väl i manegen (tänkte rida i paddocken först men ponny-lektionerna pågick där så fick nöja mig med ridhuset) joggade jag några varv till innan jag övergick till galopp. Först lite kravlöst i båda varven och sen krävde jag lite mer ställning. Sammy har lite svårare att böja och ställa till höger men det kändes som om det blev lite bättre idag.
Efter det gick jag lite på traven. Red lite på kvartslinjen och gjorde övergångar till skritt där han skulle förbli rak och inte vingla en hit och en dit med rumpan. Det blev rätt bra och efter det gjorde jag skänkelvikningar. Sedan fick han (vi) pausa lite innan vi gav oss på mer galopparbete.
Vi började i vänster varv där jag fattade galopp ut ur volten och sen tog vi en 10-15m-volt vid varje bokstav, lite beroende på hur han kändes när vi kom till bokstaven. Det räckte med ett varv runt innan det var dags för en mikropaus. Gjorde sen samma sak i höger varv och det rätt bra där med. Ett varv här med och en mikropaus igen.
Sedan gav vi oss lite på den förvända galoppen igen. Jag började med högergalopp och vände snett igenom för att hamna förvänd och sedan snett igenom igen för att hamna rätt. Detta gjorde jag 2 varv och han bröt inte av eller bytte en enda gång här.
Sen tog vi det även i vänstergalopp. Här blev det samma problem som i veckan- han bytte fram i svängen och sen bytte han tillbaka. Det tog några försök innan vi kom igenom hela svängen utan byte och då fick han pausa igen.
Till slut villa jag ckecka av galopphjälperna lite. Detta gjorde jag genom att fatta förvänd galopp på kvartslinjen och tanken var att rida igenom kortsidan i förvänd och sedan in på diagonalen direkt och kommer ut i rätt galopp.
Här började jag i vänster varv och fattade högergalopp, och det gjorde vi tom från skritt och Sammy gjorde det klockrent. Inga problem alls i det varvet så jag gjorde det bara en gång.
Bytte till höger varv direkt och här gick det inte lika bra. Fattningarna gick ok men sen bytte han varje gång genom svängen. Det slutade med att han började fatta fel galopp så jag tog fattningen från trav istället och gav honom mer plats genom svängen och genade mycket mer än i andra varvet. Detta funkade och vi fick till en båge utan att han bytte och då fick han galoppera av lång och låg i rätt galopp innan jag började trava av.
Det är väldigt nyttigt med förvänd galopp. Och väldigt avslöjande. Jag fick rida ordentligt så han inte bara föll isär och jobba honom genom svängarna. Formen är inte där än pga styrkebrist men det kommer.
Han var väldigt fin på slutet iaf fast han var rätt trött.
Skrittade av en liten sväng ute med innan han fick komma in och få sina vitaminer.
 
Sammy hösten som 3-åring på Strömsholm
 
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0