markarbete

Det blev ingen ridning igår, jag var inte ens i stallet. Erbjöd mig att jobba lite då det var mycket att göra i fredags. Och visst blev det jobb, nämligen från 5 till13. Åkte hem efteråt för att sova lite (jobbade drygt 51h på hela veckan) och hade tänkt att åka till stallet sen. Vaknade efter 1½-2h och var fortfarande helt förstört, typ. Så istället för att riskera ett dåligt pass passade jag på att vila upp mig ordentligt.
Det blev lite markarbete idag istället. Tog bara fram 3 cavaletti som jag ställde upp på medellinjen så att dom gick att hoppa från långsida till långsida.
Skrittade först fram en sväng ute innan jag gick in i manegen och började jogga fram. Red mycket på kvartslinjen och tränade lite på halter från skritt och sen raka övergångar från trav till skritt.
I början flöt han lite hit och lite dit men sen blev han rakare. Värmde sen i galopp några varv på kvartslinjerna innan han fick pusta ut lite.
Började sedan med att hoppa cavalettin i mitten på en stor volt. Bytte varv efter 2-3 språng och tog några språng i andra varvet med. Innan har vi haft svårt med att landa i högergaloppen men det var inga problem idag.
Gick sen över till att hoppa 2 cavaletti på volten som till slut blev en åtta så att han fick byta galopp över mitten-cavalettin. Från höger till vänster var inga problem alls men tvärtom blev lite svårare. När vi fixade även detta blev det en kort paus innan jag gick på sista övningen- hoppa allt i serpentiner.
Vi började i höger varv och det gick rätt ok. Det blev då 4 serpentiner varav den första och den sista var lite mindre så Sammy fick jobba lite igenom svängen. Galopperade hela långsidan ner (vi kom då ut i vänster varv) och gjorde allt en gång till. Det blev nästan perfekt, bara ett byte där han hamnade i korsgalopp men rätade sig själv. Där avslutade jag och joggade ner honom och skrittade av honom ute också. 
Jag är väldigt nöjd med passet. Han var pigg och framåt men lyssnade ändå på mig. Självklart har han tappat lite styrka pga vilan men inte så farligt. Nu taggar vi för nästa helg. Inomhus-terräng på Grevagården. Wiiie!
 
Dagens övning
 
/M
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0