Åby dag 2

Då var jag hemma från andra dagen på Åby och Sammys och min andra officiella start i 1m.
Här kommer bilden på banskissen så ni vet lite vad jag pratar om.
Framhoppningen blev lite bättre än igår och jag fick till ett riktigt bra språng på oxern strax innan jag skulle gå in på banan.
Vi var, som igår, 3 stycken på banan samtidigt så det flöt på väldigt bra. Dock blev det lite fördröjd denna gången då hinder nummer 1 blåste omkull så dom var tvungen att bygga upp allt.
När det väl var min tur fick jag upp en bra galopp även idag. 1:an och 2:an gick ok och även 3:an blev hyffsad dock kände jag att jag började tappa kontrollen lite där. Till 4:an tog han tag i bettet och slutade lyssna vilket resulterade i att han kom för nära och rev. Till 5:an var det 7 språng men Sammy sprang på rejält och tog det hela på 6. Efter 5:an var det en lite skarpare höger-sväng men jag hade ingen chans att få till den då Sammy stack och började satsa på 9:an. Som tur är fick jag då tag i honom igen så jag kunde rida runt (den röda linjen) så det blev en minst sagt knepig sväng. Vi klarade 6:an med någorlunda kontroll och även 7:an samt 8ab. När 9:an kom i sikte var det körd med köntrollen, igen. Han tog av typ 1 språng innan men vi klarade oss iaf.
Pga den knepiga vägen till 6:an gick vi över maxtiden så 5 fel är dagens resultat.
Hur ska jag sammanfatta dagens start? Jag är glad att Sammy har sådan hoppglädje och hoppar ALLT utan att tveka. Även om det blir knepigt väg eller avstånd, för nära eller för stort- han hoppar. Sen måste jag jobbar mycket mer med att får igenom mina förhållningar så att han inte bara sticker iväg. Det "funkar" på den här höjden men om vi ska hoppar högre kommer vi krascha och det är jag inte särskilt sugen på.
Nästa vecka blir en lugn vecka för honom. Schemat kommer senare idag.
Här har ni filmen. Ridningen från min sida är inte mycket att hurra för.
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0