hoppträning

Då har vi varit iväg igen och hoppat för Felicia. Det gick riktigt bra igen även om jag klantade mig nån gång och satte honom rejält i skiten.
Idag började vi med en mini-serie: upphöjd bom, 13m till ett räcke och sedan 13m till en till upphöjd bom. 3 jämna fina galoppsprång skulle få plats både före och efter. Sammy var lite mer framåt och taggad idag så jag fick jobba lite mer med att kontrollera galoppen. Svårt balansgång det där, galoppera framåt men låt honom inte springa iväg! Det blev några vändor i båda varv där räcket höjdes hela tiden men till slut satt det rätt bra iaf.
Sedan blev räcket en oxer och vi tog bort bommen efter. Vi tog några språng på denna och till slut låg oxern på 110/120cm, tror jag. När det blir lite högre kommer ryggen hos Sammy iaf och jag tappar balansen lite men det är bara att träna.
Nästa övning var en linje räcke-oxer på böjd spår och 26m. Vi kom på räcket i vänster varv ur sväng och sedan 7 språng till oxern. Det gick rätt ok efter några repetitioner. Sedan hoppade vi samma linje åt andra hållet och då kom oxern ur svängen. Här fick vi tom in 8 språng en gång så han kan korta sig med. :P Det var även här jag red honom rakt in i oxern en gång så vi rev hela inklusive ett stöd.
Till slut hoppade vi en hel bana: höger varv och snett igenom över ett räcke, linjen räcke-oxer och fortsätter på oxern som vi hade i uppvärmningen (något lägre nu dock), snett igenom över räcket från andra hållet och sedan oxer-räcke-linjen igen.
Både Sammy och jag var lite trötta på slutet så han drog lite och jag orkade inte sitta upp tillräckligt alltså fick vi göra om dom sista 3 hindrena och sen även sista linjen en gång till. Och vi avslutade på topp iaf.
Allt i allt en bra träning som ändå har gett mig lite mer självförtroende inför helgen. Jag vet ju att Sammy hoppar, bra dessutom. Jag måste dock sluta tänka så mycket på den perfekta avsprångspunkten, det är detta som ofta ställer till det för mig. Galoppera och rida och låta hästen sköta resten så löser det sig!
Några kort får ni redan idag. Lite sämre kvalitet då dessa kommer över facebook.
 
Kan man ha ett större flin? :D
 
uppvärmning
 
Nej, så gör man INTE!!!
 
 
travar av
 
Alla kort är tagen av min kompis Linnéa Köhler
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0