ingen hoppträning

Hoppträningen igår blev inställd men då jag var så taggad på att hoppa lastade jag Sammy ändå och åkte till Tokarp.
Jag hade byggt upp en femstuds på ena långsidan där mittenhindret låg på 70cm och ett räcke på andra långsidan på 80cm. Inget märkvärdigt alltså, vi har ju inte hoppat på flera veckor.
Hur som så värmde jag upp med en del galopp (efter framskrittning såklart) och försökte framför allt att få honom att tar höger innerskänkel. Just att ge efter i höger har vi problem med, det är svårare att ställa och böja honom där.
När vi var uppvärmda tog vi några språng på räcket i vänster varv för att sedan byta och tar några språng i höger. Inga problem alls bortsett från att vi hade lite svårare att hitta rätt avsprångspunkt i höger.
Efter en mikropaus gav vi oss på studsen och den tog vi klockrent. Vi hoppade den 2 gånger i vänster och tog räcket direkt efter. Sedan tog vi den även 2 gånger i höger för att avsluta på räcket igen.
När jag travade av honom var han mycket finare och mjukare i höger än när vi började. Min teori är att han med hjälp av hoppningen slappnar av bättre i överlinjen och höjer ryggen. Undrar om jag kan kräva lite hinder på framridning inför dressyrtävlingar? ;)
Passade på att spola av honom när jag ändå hade honom i stallet. Sen fick han stå i spillta medans jag plockade bort hindrena.
Överlag var han fin idag och lyssnade ok på hjälperna. Dock måste vi träna på kvickheten i att ta förhållningarna. Sedan kan ha bli lite övertaggad när man t.ex. har gjort några fattningar från skritt och börja gärna takta eller gör nånting i hopp om att det blir rätt. I dom lägen gäller det att lugna honom och vänta tills han lyssnar igen.
 
I morgon vankas det terrängträning. Vi får se hur det funkar med bootsen.
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0