privat-träning

Dagen bjöd då på den planerade hopp-träningen för Felicia Brundin. Så himla nyttigt att träna igen och dessutom för en ny tränare.
Jag värmde upp själv i alla gångarter och sen satte vi igång med första övningen- klockan. Målet var att få 6 jämna galopp-språng och det var inte lätt, alls! Jag började i vänster då det är Sammys lättare varv. Dock märkte jag rätt fort att han har svårare att korta sig i vänster. Han är lättare att böja och ställa men just detta med att påverka galoppen var svårare. Det tog några varv innan det blev så bra som det bara gick just för dagen. Till slut klarade vi iaf 2 varv med 6 språng överallt.
Efter en kort skritt-paus fortsatte vi i höger varv och här var problemet tvärtom- vi fick in 7 språng emellanåt så det blev till få honom att ta för sig lite med där. Även det funkade till slut så det blev en mikro-paus igen.
Vi fortsatte med att hoppa ett litet räcke på volt i höger varv då jag har problem med att landa i höger-galopp. Även detta löste sig efter några repetitioner. Sedan hoppade vi samma räcke men från vänster till höger så att det blev ett byte.
Paus igen och sista övninge. 2 räcken som stod ut med medellinjen så man hoppar dom från långsida till långsida. Vi började i vänster och hoppade första räcket där vi fortsatte på en halvcirkel till höger och nästa räck, svänga vänster och långsidan upp med ett mini-räcke- 5 galopp-språng- oxer. Första gången gick det klockrent så avståndet blev kortat lite och oxern höjd. Nu kom vi in med lite för kort galopp så Sammy tog av stort och jag hängde efter. Nästa gång samma sak men nu hängde jag med så vi landade i balans iaf och där avslutade vi.
Det blev rätt intensivt idag då vi var själva och därav inte så många språng. Nu hoppas jag på en bra känsla på onsdag och sen får vi se om jag åker till Åby nästa helg.
Vad som kom fram även idag är att jag lätt blir passiv när jag är osäker på avståndet. I dessa lägen överge jag Sammy som får lösa situationen bäst han vill. Som tur är har jag en väldigt snäll häst som alltid gör sitt bästa men tyvärr hänger matte inte alltid med då. Eller så överreagera jag och rider iväg honom så han måste tar av stort för att inte krascha. När ska man lära sig att ha lite is i magen och bara RIDA?!?
Felicia tyckte iaf om Sammy och sa att han har e bra inställning till allt. Alltid lika kul att höra. :)
Dit ska vi nån gång med mig på ryggen!
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0