dressyrträning för Frasse

Idag var det dags för lite dressyrträning igen.
Fokus låg även idag på att han skulle sänka nacken och länga ut överlinjen och då även komma upp mer med ryggen. Det blev mycket voltarbete i trav där jag skulle ställa inåt och jobba på att han verkligen tog hjälperna och släppte efter. Det kändes rätt ok i höger varv men i vänster glider jag utåt och viker mig då i höften inåt för att kompensera, inget bra alls. Detta måste jag jobba på annars blir det inga bra poäng på sitsen. :P
Vi tränade även lite övergånger från trav till skritt där han skulle bibehålla ställningen och jag fick var noga med att han inte slog sig fri. Samma tänk i fattningarna och nån gång fick vi nog till det hyfsat.
På slutet kändes han jättefin och var verkligen eftergiven så jag fick jobba lite med nedsittning och verkligen släppa ner benen. Jag trycker ner hälarna och då spänner jag mig i hela benet och klamrar- inte särskilt följsam sits. Ytterligare en sak att jobba på.
Det är väldigt nyttigt att träna för en domare får jag ju säga.
Nu har jag även anmält oss till 2 lokala dressyr-tävlingar: den 5/4 ska vi till Essunga och starta en LC:1. Och den 19/4 ska vi till Herrljunga och starta LC:2 och LB:1. Jag har inte tävlat dressyr på lokal-nivå innan så det ska bli spännande.
 
/Maddel
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0