fullt ös medvetslös

Ungefär så kan man beskriva dagens rundor.
Sammy var pigg som tusen redan innan jag hoppade upp men det gick bra att rida fram till första klassen iaf. Han kändes väldigt fint även om han låg på en del. När vi började hoppa fram blev det lite fart på honom men då framhoppningen var i den lilla manegen märktes det inte så tydligt.
Väl inne på banan började det rätt ok över ettan och tvåan men sen gick det fortare och fortare. La en volt innan sjuan och då var han jättefin och lydig men så snart jag styrde på hindret så bara drog han igen. Vi fick även med oss en bom så 8 fel totalt (inga tidsfel trots volten, detta säger en del om tempot).
Tanken inför andra klassen var att galoppera fram mer så han var lite mer välrastad. Han kändes lika fin nu men drog även igång flera mindre bockningar, inget han brukar göra men jag tror det beror på en del vårkänslor, ökat kondition och styrka samt att han kan röra sig ännu bättre med pessoan. Jag hade iaf inga problem att sitta kvar, greppet är det inget fel på.
På framhoppningen var han mer sansad och det började även rätt lugnt på banan. Han tog dock av något stort på tvåan så jag tappade tyglarna och styrde förbi trean. På't igen och då började han tar bettet igen. Fyran gick ok och även femman men då var det en rak linje med 6 språng till sexan och Sammy böjade satsa för fullt och då valde jag att gå förbi och avbryta ritten.
Det är inte värt att kanske gå omkull eller dylikt för att hästen går i sken runt banan bara för att komma runt. Han är bara 5 år och har många år framför sig.
Nu blir det iaf att träna lydnad hemma så detta inte händer igen.
Det positiva är att han hoppar allt utan att tveka. Även om avståndet blir lite knasigt eller vi kommer sned- han hoppar.
En kompis filmade min andra runda och det ser inte så illa ut som det kändes. Det finns nog hopp för både mig och Sammy.
Nu ska jag vila lite och smälta dagen.
 
Snart drar terräng-träningarna igång igen! :D
 
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0