bättre och bättre

Igår var det dags igen och direkt efter jobbet styrde jag bilen till stallet för att lasta Sammy och åka till Ale Djurklinik.
Väl där fick vi vänta en stund och sedan var det våran tur. Först fick jag trava upp med Sammy och även longera honom några varv. Med tanke på att han har stått på box i 3 ½ vecka blev det knappt något bus alls. Ett och annat bocksprång blev det så klart men annars var han mycket mer intresserad i att försöka rulla sig i sanden. ;)
Han visade ingen hälta alls så det var skönt.
Sen satte projekt 'ta bort gipset' igång. Det var väldigt slitigt för personalen att få bort den men till slut lossnade den.
Hoven såg fortfarande bra ut. Torrt och hårt som det ska var. Han hade fått ett litet framfall i läderhuden men det var ingen fara med det.
Även hovslagaren fick titta på detta och till slut kom dom fram till att Sammy slipper gipset och skulle få på en sko. Det tog en stund att fixa skon då det skulle bli en ringsko samt att det skulle svetsas fast en metallbit längs fram för att garantera att det inte kommer in skit och dylikt. Även en sula under hoven blev det.
För att skydda sprickan ytterligare från smuts la hovisen in sole-pak i tån och equi-pak under trakten.
När skon satt på plats fyllde han själva sprickan med sole-pak och satte en alu-plåt framför för att hålla allt på plats.
När vi var färdig med allt fick jag trava upp med honom igen och han var fortfarande rent. Nu är det fortsatt box som gäller största delen av tiden men han får komma ut och promenera samt gå i hagen när alla andra hästar är inne.
Allt för att undvika att han springer och busar. Sprickan är ju rätt stor så det är för mycket rörelse i den, detta kan medföra att det spricker upp mer/djupare om han springer.
Om ca 5 veckor ska vi tillbaka för en ny koll och sko om.
Idag var första gången vi begav oss ut och han skötte sig jättebra. Efter våran lilla promenad fick han gå i hagen med Nimbus och han höll sig lugn. Lite bitchig mot Nimbus men han busade inte iaf. Bara vandrade lite mellan alla höhäckar för att äta.
Innan jag åkte hem fick han gå in i sin box igen där det fanns massa hö.
Tanken är nu att jag ska promenera med honom varje dag och så hoppas jag på fler bra besked vid nästa besök.
Hälsningar
/en väldigt trött Maddel
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0