Anna-träning 10/9-2015

Då ska vi se. Här kommer en ej skal-enlig skiss från gårdagens Anna-träning. Snyggt, eller? ;)
Vi började att värma upp hästarna, först lite själv och sedan gemensam. Det var det vanliga med att öka och minska traven och galoppen, lite öppna, sluta (som blev tagen bakdel för Sammy och mig) och lite skänkelvikning. Efter det hoppade vi fram på 2-studsen på ett voltspår (dom 2 röda före respektive efter oxern), några gånger i vänster varv och sedan i höger.
Sen var det dags för första övningen- bågen med dom 2 orangea räcken och den blåa oxern. Tanken var att träna kort anridning/ anridning ur sväng då inne-säsongen börjar nu. Vi började i höger varv och hoppade första räcket, 5 galoppsprång fram till oxern, lägga volt direkt efter och hoppa oxern igen och vidare till andra räcket. Varvbyte och så hoppade vi det från vänster.
Andra övningen blev att vi hoppade den gröna oxern där vi kom ur sväng- lång anridning till det lila räcket och kort sväng och hoppa den blåa oxern på medellinjen.
Sista övningen var serien på långsidan där det var 2-studs, 2 kortare galoppsprång- oxer- 2 kortare galoppsprång- 2-studs.
Sammy var toppen hela träningen igenom. Han lyssnade fint både framåt och bakåt vilket resulterade i att vi hittade i princip alla avsprångspunkter. Någon miss här och där men inga katastrofer.
Mest stolt är jag över att han fixade serien så bra som han gjorde. Trots sin storlek var han spikrak varje gång genom hela serien utan att dra snett för att fixa mer plats åt sig. Även när oxern blev lite högre och bredare och avstånden ännu kortare hade han inga problem. Det var bara jag som var lite sen med att ta tillbaka honom så det blev på håret efter oxern.
Avslutningsvis hoppade vi banan. Den började med att vi hoppade den blåa oxern på medellinjen (från höger till vänster om ni titta på skissen) sedan direkt till bågen orange räcke-blå oxer-orange räcke, vänder upp till det lila räcke, lång anridning till den gröna oxern och avslua med serien på långsidan. Hela banan låg väl på 90cm/1m och oxern i serien kanske på 1.10m.
Jag var lite trött och blev då lite flängig/ red iväg honom på slutet så några bommar föll men bortsett från detta är jag väldigt nöjd med träningen.
Anna tyckte att han har utvecklats jättebra och öste beröm över Sammy. Alltid lika kul. :)
Tyvärr varken kort eller filmer då jag, som nästan alltid, var själv.
Jag känner att det här inlägget blev utan en riktig analys/förklaring men jag får skylla på att jag är något trött och sleten. Det är ju trots allt fredag och jag ska dessutom hoppa in och jobba lite i morgon med.
Ha en bra kväll
/Maddel
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0