den gångna veckan

Jag hinner inte uppdatera så mycket under veckan då dagarna går i ett liksom. Det får bli samlingsinlägg istället. Ibland slänger jag upp ett inlägg från mobilen men detta delas inte i mitt FB-flöde tyvärr. Men men...
Hur gick veckan då? Måndagens barbacka-tur var lite roligt om man säger så. Sammy skötte sig och skrittade på som bara den. Tanken var att skritta till klätterbacken genom skogen och vända där men Sammy hade lite andra planer. Det finns flera stigar som viker av från grusvägen och alla dessa stigar leder till mindre klättervägar eller vägar där hästarna bokstavligen måste gå över stock och sten för att sedan leder ut till grusvägen igen. Sammy visar alltid en tendens att vilja gå in där även om jag inte har tänkt det just den dagen. I måndags fick han faktikst välja själv vart han vill gå och han valde 3 av 4 stigar in i skogen istället för att följa den mycket enklare (och tråkigare?) grusvägen. Skogsskadad häst kanske? Jag red dessutom på hackamore som jag för övrigt tänker ta till lite oftare igen.
I tisdags var det dags för massage. Solveig från Solhästen tog hand om honom. Han hade inga större spänningar men vänstersidan är mer spänd än den högra. Detta är något som jag även upplever när jag rider då han är svårare att ställa och böja i högervarv och även ostadigare i formen. Detta beror nog inte enbart på spänningar utan även lite på mig själv och därför är det bra att Myran kommer rida honom nån gång emellanåt.
 
Onsdagen gick i vilans tecken bortsett från lite spring och bus med resten av flocken.
 
I torsdags red jag lite markarbete i manegen. Jag byggde upp 5 galoppbommar med 3m emellan på medellinjen. Bom 2 och 4 var upphöjd på lägsta cavaletti-höjd. Sedan hade jag 5 travbommar på böjd spår i ett hörn och där var mittenbommen upphöjd.
Jag började med att skritta fram och red då även över alla bommar innan vi började trava. Jag får nu även rida lite mer sidvärtes som lösgörande men inte många steg än. Även volter ska jag bara ta typ 1-2 åt gången för att inte sned-belasta hoven för länge åt gången. Han kändes fin och även lite bättre än vanligt i högervarv.
Började sedan galoppera och vi tog oss an medellinjen med lite större entusiasm än nödvändigt från Sammys sida då det gick lite fort över. Resten av passet gick ut på att få honom lugnare över. Ibland gick det bra och ibland lite mindre bra. Jag tog även lite förvända fattningar på kvartslinjen och lite förvänd galopp emellenåt för att stärka honom. Vi avslutade när han tog bommarna lugnt och sansat och skrittade av.
 
I fredags red vi ut i alla gångarter och han var lika pigg och glad som alltid. Jag måste säga att jag under dessa år jag har ridit Sammy bara har känd att han var trött 1 gång! Och det var förra våren när vi var på en dressyrträning på klubben och dagen efter red en pay and ride. Annars är han inte en häst som blir trött av att ridas/tränas. Han blir nöjd men inte trött. Och träningsvärk har jag inte heller märkt av nån gång.
 
Idag tog jag helledig från stallet. Sammy får sin motion ändå då ledarna ska rida ut idag och han får gå med där.
Det var allt för denna gången. Tänkte skriva ett kort inlägg om våra tävlingar den närmaste månaden för nu börjar vi komma igång igen.
Ha det
/M
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0