dressyrträning

Då var trettondagen nästan över och jag har roat mig med en privat-lektion för Myran. Trots att jag är vääääääldigt hoppsugen valde jag att rida dressyr- hoppningen sparar jag tills Sammy är igång igen! :D
Dagens tema blev hörnpasseringar, något som man inte kan träna för lite på och som hjälper till med så mycket mer än just hörn, och dagens träningskompis var Talisman.
Vi hade rutor på 9x9m vid både A och C med koner ca 2 m innanför hörnen. Sedan skulle man skritta igenom rutorna och ha hästen rättställt i alla hörn. Detta blev då sammanlagt 6 hörnpasseringar på varje kortsida då även hörnen in och ut från kortsidan skulle ridas nogrann. ;)
Jag hade redan sett några lektioner där dom red denna övning så jag visste vad som väntade. Efter lite uppvärmning i alla gångarter var det dags. Det gällde att hålla tungan rätt i mun då hörnen i rutan kom fort så ingen tid att slappna av mellan varven så att säga. Efter några omgånger i båda varven red jag övningen i trav och det blev genast ännu klurigare men jag fick till det rätt bra ändå.
Sedan började vi närma oss slutet av lektionen och då sa Myran att jag fick träna lite på galoppombyten! Det är inget jag själv har lagt så mycket tid på änn då jag inte har haft en häst som kan dom. Jag red på diagonalen och skulle helt enkelt byta inna vi kom ut på fyrkanten igen. Vi började från höger till vänster och första bytet blev bara ett halvt men andra lyckades även om han bytte lite tidigare fram. Från vänster till höger däremot blev väldigt bra direkt och jag är riktigt nöjd med min ridning där.
Överhuvudlag en träning som gav mig väldigt mycket. Bara att rida en annan häst och sedan en så välutbildat som Talisman var väldigt lärorik. Att jag sen red hyffsat bra gjorde inte saken bättre. Så ja, jag är väldigt nöjd med denna träning och gör det gärna om.
lika som bär- far Talisman och son Faramir, vem är vem?
Han till vänster är Talisman
 
Ha det så bra i kylan
/Maddel
 
Kommentarer
mathildaliv.blogg.se

Så himla fin och inspirerande blogg!

Svar: Tack så mycket ☺
Madeleine

onsdag 6 januari kl. 18.56
http://mathildaliv.blogg.se/
Elin

Vad lika de är! Rolig träning! :)

Svar: Ja, det är dom. Det tog mig ett tag innan jag kunde se skillnaden på båda. ☺
Madeleine

onsdag 6 januari kl. 19.09
http://katteselin.blogg.se

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0