första uppsuttna ridlektionen

Igår var det då dags för den första `riktiga` ridlektionen. Vi red 90 min och hade dessutom flera hästbyten.
Jag började rida Boromir som jag har ridit en del innan sommaruppehållet. Jag trivs väldigt bra med honom.
Dagens uppgift var att rida hästarna i form, även i övergångerna. Jag har lite problem med detta då jag antingen ger lite för mycket eftergift (det glappar) eller är för stum i handen (dragkamp). Iblande lyckas jag med den där gummibands-känslan som man eftersträvar med det blir för sällan.
 
Hur som kändes det rätt ok på Boromir dock var jag lite för stum och drev inte heller tillräckligt vilket resulterade i att han knäppte av lite i nacken. Efter lite lirkande och längning av formen blev det bättre men riktigt nöjd var jag inte.
 
När det blev dags för hästbyte fick jag Indigo, en stor d-ponny som jag inte har ridit innan.
Jag hade väldiga problem med formen i början då han för det första inte tog skänkeln och för det andra inte förhållningarna heller. Efter lite jobb med att renodla hjälperna och att jag längde tyglarna några centimeter blev det en rejäl skillnad. Vi var fortfarande lite ostadiga i övergångerna men överhuvudlag var jag rätt nöjd.
 
Nu var det dags för sista hästbytet och nu blev det Faramir. En guling på ca 150cm som jag inte heller hade ridit förut. Även här började jag med att renodla hjälperna framåt. När han väl tog skänkeln gick det faktiskt riktigt bra direkt. Han är rätt känslig på ett lagom sätt tycker jag. Mycket bättre övergångar men dom kan alltid bli bättre.
 
Idag hade jag en uteritt där jag red Rochallor, ett stort lettiskt halvblod. Det blev en mysig runda med en del trav i lite regn.
 
I morgon är det dgas för TTTR igen och vi har samma tema som igår- dressyrens grunder samt byta hästar.
 
Ha det
 
Uppenbarligen ingen häst men söta lilla Muffins får stå för kortet idag <3
 
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0