dag 1 och 2 dressyrkurs

Då ska jag försöka summera dessa 2 första dagar. På 2 pass har vi ändå gått från "sälj honom, han är för känslig/svår för dig" till "det finns hopp". Och jag ska banne mig lära mig att rida Sammy för att sälja är inget alternativ. Kalla mig blödig och sentimental men nej nej och åter nej.
Första dagen började vi med basic-saker som att gå i form i alla gångarter. I skritt och galopp får jag till det rätt bra men i traven är jag väldigt okoordinerat och spänner mig mycket vilket blir till en ond cirkel- jag spänner mig, Sammy spänner sig, jag spänner mig ännu mer osv osv. Sedan har Sammy alltid haft svårare för höger-varvet, där får jag jobba mycket mer för att få honom böjd och ställd. Vi fick till några bra varv på volten även i höger iaf. Med tanke på att det dessutom var första träningen med honom på en evighet tyckte jag ändå det gick ok. 
Idag gick det redan bättre och jag fick tom till några meter där jag kunde sitta ner i traven och han var avslappnad och eftergiven. Jag behöver jobba på att slappna av i och sänka mina axlar och ANDAS! 
Vi red mycket skänkelvikningar ut med långsidan i främst skritt men även lite i trav. Sedan blev det lite jobb på volten igen och några fattningar från skritt samt avsaktningar till skritt. Mycket basic även idag och det är precis det jag behöver.
Vi har redan gjort en liten plan för i morgon som innebär att jag kommer skritt-jobba honom först, sen galopp och så tar vi traven sist.
Även i fortsättningen ska jag jobba mycket i skritt och få till den låga, avslappnade formen innan jag går över till galopp. Traven kommer jag bara jobba lite med för att inte bygga upp spänningar. Självklart måste jag ju träna i traven med men jag fick rådet att bara trava så länge tills han börja spänna sig (helst tom innan han börjar bli spänd) och sen återgå till skritten direkt.
Jag tror att detta kommer bli bra med tiden.
Nu ska jag ladda om för sista dagen i morgon.
Ha det
/Maddel
 
ingen smickrande vinkel direkt men han är redo för avfärd iaf
 
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0