hopning och dressyr

Blir många dagar nu där jag rider både Sammy och Pheli, ridtimmar som är så välbehövligt.
Började med Sammy och körde ett hopp-pass ihop med en kompis. Oj så glad han blev! 😄
Började med att skritta dit som tar ca 10min, sen travade jag nåt varv åt varje håll innan jag gick över till galopp direkt. Några varv åt varje håll med lite tempoväxlingar och sen en liten skritt-paus innan vi gav av oss på första hindret som inte var mer en 1 upphöjd bom. Tog den 3 gånger i varje varv och prickade rätt varje gång.
Sen hade vi ett kryss, 2 räcken på 70cm (ett av dom stod på en båge med krysset men jag tog dom bara var för sig, det andra räcket stod på en diagonal och hade vattenmatta under) samt en 3-kombination med lite kortare avstånd.
Jag hoppade alla hinder med fokus på att han skulle fortsätta i samma tempo och takt. Detta gick bra i början men sen började han bli lite överexalterad och drog iväg innan sprången vilket resulterade en gång i att vi hoppade studs ut ur kombinationen. Efter några avbrott till skritt och ny fattning började han lyssna igen och vi tog kombinationen på bästa sätt och avslutade där.
Jag tänkte även mycket på mina händer så dom var upprätt, att får ner rumpan i sadeln direkt efter hindret var lite svårt när han blev uppspeld men funkade ändå bättre än tidigare. Han kommer lugna ner sig när han får hoppa lite oftare.
Allt i allt är jag nöjd med våran första gemensamma hoppning.
 
Mat i krubban, nom nom. Han får just nu lite foder i form av 2-3 dl fibre beet som blötläggs, 70 g salt, 5-6 dl mollichaff alfalfa oil och ett kex pavo summer fit som innehåller hela dagsbehovet av vitaminer och mineraler.
 
Sammanlagt red jag nästan lika mycket i båda varven men inte lika jämnt när jag sen kollade dom 3 gångarterna.
 
Med Ophelia blev det ett kort dressyr-pass på 30 min. Började med att skritta runt gården som uppvärmning och väl i paddocken blev det 40 övergångar- 20 från skritt till halt och 20 från trav till skritt. Sen var jag så kissnödig att jag var tvungen att avsluta! 🤣 Vem kan koncentrera sig på att sitta rakt och jobba med magmusklerna då? 😁
I morgon blir det övergångar till förbannelse med Sammy och Pheli får sig en uteritt (jag kan rida henne varje dag denna vecka om jag vill).
 
Ha det
/Maddel
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0