hopp-träning

Idag var det hoppning för Eva Olausson. Första gången jag tränar för henne och jag gillade tänket och övningarna. Det var både fristående hinder och relaterade avstånd som var lite kort och det är något vi behöver träna på för att länga sig har Sammy inga problem med.
På ena långsidan hade vi galopp-bom med ett kryss direkt efter och sen 5 galopp-språng till ett kryss som sen blev till en oxer. På andra långsidan hade vi bara en oxer med vattenmatta under och sedan hade vi ett kryss som stod ut med medel-linjen för att byta varv och det var även 5 språng mellan mattan och detta kryss. Till sist hade vi en linje på diagonalen med galoppbom-2-studs- 5,5m och oxer.
Vi började med att värma upp på en volt i trav där vi skulle flytta hästarna lite utåt, efter några varv åt båda hållen skulle vi fatta galopp när vi kom till långsidan, galoppera på fyrkantspåret och sedan sakta av till trav igen.
Sen började vi hoppa fram på krysset med galoppbommen och efter några språng där la vi till krysset. Sammy var väldigt fin men när vi började hoppa blev han mer och mer uppspelt- detta var roligt ju! Medans dom andra hade problem att hinna fram på 5 språng hade Sammy gärna tagit det på 4. 🤣
Efter några gånger bytte vi och hoppade vattenmattan och tog även krysset på medellinjen efter ett varv på volten. Sedan skulle vi tar vattenmattan- 5 språng- krysset. Första gången fattade Sammy inte att vi skulle svänga så det blev väldigt haffsigt och han tog av stort- och sprang ut från paddocken och nästan över Vicke som var så snäll och filmade. 😱 Allt gick bra iaf och andra försöket gick mycket bättre.
Sista övningen var serien på diagonalen och den gick bra även om vi nån gång kom in lite fort/stort men han är rätt kvick i benen så Sammy löste det.
Till slut hoppade vi en liten bana och då började vi med diagonalen, hoppade krysset diagonal, vattenmatta till krysset och vattenmattan igen och till slut andra långsidan.
Här började både Sammy och jag att bli lite trött så han började studsa lite och då jag bröt av och gjorde ny fattning.
Överhuvudlag är jag nöjd med oss. Sammy kommer lugna sig ju oftare vi hoppar. Nästa vecka tänkte jag träna igen, denna gången för Petra (gårdsägaren). Kanske åker jag till Kungsbacka på p&j på onsdag också, vi får se.
 
Vi väntar på våran tur att hoppa sista banan, hindrena låg på 80-90cm
 
Efter träningen blev det en tur ut till Dannike då jag skulle var hundvakt medans Myran och David var iväg.
 
Nu är jag rätt seg så blir nåt serie-avsnitt till innan det blir sängen. I morgon blir det uteritt med grabben.
Ha det
/Maddel
Kommentarer

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser)

Blogg/Hemsida

Din kommentar

Trackback
RSS 2.0